Auteurs

28 producten gevonden.
Subjectificatie als opdracht in beweging

Subjectificatie als opdracht in beweging

Frank Studulski

In veel schoolplannen en strategische beleidsstukken van onderwijsinstellingen staan de begrippen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Via een publicatie van Biesta (2012) zijn ze...
Meer info
3,95
Onderdeel van PIP 135
Toch weer samen naar school met inclusiever onderwijs. Een geschiedenis

Toch weer samen naar school met inclusiever onderwijs. Een geschiedenis

Frank Studulski

In 2020 werd inclusiever onderwijs omarmd als een beleids­ en ontwik­kelopgave. Meer kinderen met een ondersteuningsbehoefte zullen een plek krijgen in het regulier onderwijs. Maar hoe zijn we...
Meer info
3,95
Onderdeel van PIP 133
Beroep op het vmbo: Over de leerling en zijn onderwijsloopbaan

Beroep op het vmbo: Over de leerling en zijn onderwijsloopbaan

Renée van Schoonhoven Frank Studulski

De beroepskolom lijkt op papier een route van de TGV: herkenbaar, effectief en glinsterend in het landschap. Maar hoe verloopt dat in werkelijkheid? Leerlingen in het vmbo moeten op vrij jonge leeftijd al...
Meer info
9,95
Hoofdstuk 9 - De leerling en zijn onderwijsloopbaan

Hoofdstuk 9 - De leerling en zijn onderwijsloopbaan

Er gaan veel middelen verloren aan onjuiste opleidingskeuzes en wisselen van opleiding. Voor een deel is het niet te voorkomen omdat loopbaanoriëntatie als een transformatieproces moet worden gezien,...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 8 - Een praktijkvoorbeeld: het Johan de Witt College

Hoofdstuk 8 - Een praktijkvoorbeeld: het Johan de Witt College

Dat scholen aandacht hebben voor de loopbaan van leerlingen is geen nieuws. Natuurlijk is elke goede school bezig om met elke leerling zo veel mogelijk te leren. Wat bijzonder is in de Johan de Witt...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 7 - Vanuit motivatie naar informatie (en niet andersom)

Hoofdstuk 7 - Vanuit motivatie naar informatie (en niet andersom)

In de veelgeprezen film ‘Entre les Murs’ van Laurent Cantet uit 2008, over een Franse school voor voortgezet onderwijs, stelt een leerlinge haar docent François de vraag: ‘Waarom moet...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 6 - De rol van de decaan

Hoofdstuk 6 - De rol van de decaan

Tot nu toe hebben we gesproken over de structuur van het beroepsonderwijs, de beroepskolom en de keuzes die leerlingen maken in hun loopbaan. Maar de centrale figuur voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 5 - De ontwikkeling van loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Hoofdstuk 5 - De ontwikkeling van loopbaanoriëntatie en -begeleiding

In dit hoofdstuk staat loopbaanoriëntatie en -begeleiding centraal. Het heeft een rappe ontwikkeling doorgemaakt, waarbij studiekeuzevoorlichting steeds meer ruimte maakt voor begeleiding, vooral in de...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 4 - De leerling en zijn keuzen

Hoofdstuk 4 - De leerling en zijn keuzen

In het vorige hoofdstuk hebben we gezien dat steeds meer leerlingen doorstromen van het vmbo naar het mbo en dat het voortijdig schoolverlaten daalt. We zagen ook dat gegeven deze macrocijfers de individuele...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo
Hoofdstuk 3 - De doorstroom van vmbo naar mbo

Hoofdstuk 3 - De doorstroom van vmbo naar mbo

Leerlingen vinden hun weg in het vmbo, halen een diploma en stromen daarna door naar het mbo. Dat gebeurt in toenemende mate met minder voortijdig schoolverlaten (vsv). In paragraaf 3.1 gaan we in op de...
Meer info
3,90
Onderdeel van Beroep op het vmbo