In PiP 35 (2007) stond de eerste column van Justine Pardoen: ‘Generatie M’. De column vloeide voort uit een interview dat Bas Levering met haar had: ‘Pubers experimenteren nu eenmaal met seks...
Binnen en buiten het jeugddomein schieten leernetwerken als paddenstoelen uit de grond, in allerlei varianten en onder allerlei titels. Zo zijn er kenniswerkplaatsen, expertisenetwerken en living labs. In dit...
Hanske Douwenga Loes Houweling Lisette van der Poel
Afgelopen jaren hebben we onze voltijd bacheloropleiding ecologische pedagogiek geïnnoveerd. Uitgangspunten daarbij waren dat we studenten met professionele moed wilden opleiden en dat we beter wilden...
‘Ik denk dat de mensen die dit werk doen, het echt doen met hun hart’, zo stelt een jeugdprofessional in een onderzoek naar werkplezier van jeugd- en gezinsprofessionals. Het lijkt voor de hand...
Reflecteren wordt beschouwd als belangrijke competentie van professionals en bij voortduring vragen opleiders hun studenten om te reflecteren. Daarnaast wordt pedagogiek ook wel omschreven als...
In de Jeugdwet wordt beroepsregistratie als belangrijk middel gezien om de kwaliteit van de jeugdhulpverlening te vergroten. Dat betekent dat professionals verplicht bezig blijven zich te scholen en te...