Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben, zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Daarvoor pleit de Inspectie van het Onderwijs op...
[voorwoord]
Dat je goed moet kunnen rekenen en dat je goede wiskundevaardigheden nodig hebt, blijkt dagelijks. Zowel in je persoonlijk leven als in je opleiding of werk kom je cijfers tegen. Bijvoorbeeld in...
Amsterdam Sloterdijk is het decor van de ontwikkeling van een uniek integraal kindcentrum. Onderwijs, kinderopvang, de gemeente Amsterdam en een architect hebben vanaf dag 1 samen aan tafel gezeten. Om samen te...
Een grote kinderopvangorganisatie uit Tilburg is vorig jaar gefuseerd met vier schoolbesturen. Een van deze besturen is Xpect Primair, dat inmiddels de naam Xpect013 draagt. De nieuwe organisatie biedt een...
R. Petit E. van Schooten A. Hermans D. Elshof F. Scheltinga
Met dit onderzoek is zowel in het primair als het voortgezet onderwijs de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen...
We willen het allemaal op school: een positieve sfeer in de groep. Een groep waarin pesten niet wordt geaccepteerd. Maar wat kun jij als onderwijsprofessional doen? Samen met Stichting School & Veiligheid,...
Kinderen krijgen in groep 8 een schooladvies. Het is belangrijk dat alle kinderen de plek vinden op een middelbare school die het beste bij hen past. Alle kinderen verdienen dezelfde kans op een passend...
In het rapport geven wij weer wat er wettelijk vastgelegd is over het proces van advisering, welke keuzes onderwijsinstellingen en individuele onderwijsprofessionals zelf maken en waar, binnen deze keuzes, er...
In het schooljaar 2022-2023 zijn bij de vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs 2152 nieuwe dossiers binnen gekomen over het onderwijs. Dit zijn er meer dan in schooljaar 2021-2022, toen het...
Leraren hebben dagelijks te maken met onderbrekingen. Onverwachte gebeurtenissen weerspreken om de haverklap de verwachtingen. Hoe kunnen we in de onderwijspraktijk, vanuit een pedagogiek van onderbreking en...