De rest van je leven?

De rest van je leven?

Achtergronden, handige tips en opdrachten om een studiekeuze te maken die bij je past

Carine Vos | 2012

Omschrijving

Wat moet ik gaan studeren? Is een vraag die vroeger of later in de schoolloopbaan langskomt. En veel jongeren weten het dan echt nog niet en willen er ook liever niet over nadenken. Maar dat is geen optie, er moet een keuze gemaakt worden. Die keuze bepaalt voor een gedeelte hoe je leven eruit zal gaan zien. Het is dus zaak een goeie keuze te maken.

Uitgangspunt is de jongere zelf; zijn of haar keuzeproces moet centraal staan. Ouders en begeleiders kunnen meedenken in dit proces (dat is zelfs gewenst), maar het is uiteindelijk de jongere zelf die kiest. Hoe kom je tot een goeie keuze? In dit boek staan theoretische achtergronden om te laten zien waar je rekening mee moet houden bij het keuzeproces. Je krijgt cijfers over uitvalpercentages, studiekosten, de inschrijvingsprocedures. Er zijn studies waar je een speciale test voor moet doen, studies waarvoor loting geldt en studies waarvoor je auditie moet doen. Hoe werken je hersenen bij dit keuzeproces en welke rol spelen je ouders?

Daarnaast zijn er opdrachten en oefeningen. Door die uit te voeren kom je erachter hoe je die theorie kunt toepassen. Er zijn schrijfoefeningen, praatoefeningen, oefeningen waarbij je vragen moet beantwoorden. Geleidelijk leiden ze naar een punt waarop keuzes duidelijker worden. Ook kun je lezen hoe anderen tot een keuze zijn gekomen.

Als je heel serieus met dit boek aan de slag bent gegaan, ben je inmiddels een heleboel wijzer; vooral over je persoonlijkheid en welke waarden voor jou belangrijk zijn. Je weet wat je leuk vindt en waar je interesses liggen. En je weet ook welke andere overwegingen bij jou in je keuze een rol kunnen spelen.

Alle titels uit de serie Zorg & Onderwijs en de bijbehorende website zijn te vinden op: www.zorgenonderwijs.nl

De rest van je leven?

De rest van je leven?

Wat moet ik gaan studeren? Is een vraag die vroeger of later in de schoolloopbaan langskomt. En veel jongeren weten het dan echt nog niet en willen er ook liever niet over nadenken. Maar dat is geen optie, er moet een keuze gemaakt worden. Die keuze bepaalt voor een gedeelte hoe je leven eruit zal gaan zien. Het is dus zaak een goeie keuze te maken.

Uitgangspunt is de jongere zelf; zijn of haar keuzeproces moet centraal staan. Ouders en begeleiders kunnen meedenken in dit proces (dat is zelfs gewenst), maar het is uiteindelijk de jongere zelf die kiest. Hoe kom je tot een goeie keuze? In dit boek staan theoretische achtergronden om te laten zien waar je rekening mee moet houden bij het keuzeproces. Je krijgt cijfers over uitvalpercentages, studiekosten, de inschrijvingsprocedures. Er zijn studies waar je een speciale test voor moet doen, studies waarvoor loting geldt en studies waarvoor je auditie moet doen. Hoe werken je hersenen bij dit keuzeproces en welke rol spelen je ouders?

Daarnaast zijn er opdrachten en oefeningen. Door die uit te voeren kom je erachter hoe je die theorie kunt toepassen. Er zijn schrijfoefeningen, praatoefeningen, oefeningen waarbij je vragen moet beantwoorden. Geleidelijk leiden ze naar een punt waarop keuzes duidelijker worden. Ook kun je lezen hoe anderen tot een keuze zijn gekomen.

Als je heel serieus met dit boek aan de slag bent gegaan, ben je inmiddels een heleboel wijzer; vooral over je persoonlijkheid en welke waarden voor jou belangrijk zijn. Je weet wat je leuk vindt en waar je interesses liggen. En je weet ook welke andere overwegingen bij jou in je keuze een rol kunnen spelen.

Meer info
5,90