Tom van Yperen
Klimaatverandering baart kinderen en jongeren veel zorgen. Dat stelt ons als opvoeders en de pedagogiek in het algemeen voor prangende vragen. Het is zaak die vragen op te pakken. Opvoeders krijgen de...
Dr. Bas Levering
Ruben Fukkink is sinds 2012 bijzonder hoogleraar Kinderopvang en educatieve voorzieningen van het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam. Zeven jaar geleden publiceerde hij zijn geruchtmakende...
Dr. Bas Levering
De aanblik van kinderen in oorlogssituaties roept altijd vragen op als: ‘Wat zullen ze zich ervan herinneren als het allemaal voorbij is?’ en: ‘Wat zullen ze eraan overhouden?’ In het...
Dorian de Haan
Elly Singer
The social lives of young children gives a vivid picture of young childrens lives in daycare groups. How do they make friends and how do they develop a sense of togetherness? The clashes and frictions...
Eddie Brummelman
‘Wat heb je dat ontzettend goed gedaan!’ In onze westerse samenleving zijn we ervan overtuigd dat we kinderen veelvuldig moeten complimenteren. Natuurlijk vinden kinderen het fijn om geprezen...
Saskia van Oenen
Bea Pompert zet zich al veertig jaar met springlevend enthousiasme in voor de ontwikkeling van het jonge kind. Spel waarbij kinderen de wereld verkennen en zich die toe-eigenen vindt zij essentieel. Evenals de...
PACT voor Kindcentra staat voor een stimulerende daginvulling voor de kinderen van nu. Maar wat vinden kinderen daar zelf eigenlijk van? Wat zien zij als een ‘ideale’ dagbesteding en dagindeling? Om...
KIK en KINDwijzer hebben een waardenkader voor de kinderopvang geschreven. Onze maatschappij verandert. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. De maatschappij zal kinderen moeten voorbereiden op een...
Gerrit Breeuwsma
De ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget baseerde zijn theorie over de cognitieve ontwikkeling voor een belangrijk deel op onderzoek bij zijn eigen kinderen. Maar veel meer onderzoekers hebben hun kinderen...
De zes ankerpunten in een notendop
Ankerpunt 1: Zichtbaarheid van de functie van kinderverzorg(st)er 9
Ankerpunt 2: Naar een educare-samenwerkingsmodel voor kinderbegeleiders en leerkrachten...