Social media1 use by youth is nearly universal. Up to 95% of youth ages 13–17 report using a social media platform, with more than a third saying they use social media “almost constantly.” 2...
Samenvatting
In dit onderzoek zijn vier mechanismen onderscheiden als het gaat om contactverlies:
Nalaten van de omgang - een ouder laat na omgang te hebben met zijn of haar kind, om wat voor...
Nederlandse jongeren zijn door de digitalisering en de opmars van sociale media niet langer de zo vaak genoemde ‘nieuwsconsumenten van de toekomst’, maar die van nu. De media-ontwikkelingen in de...
De brugfunctionaris is een nieuwe functie in het onderwijs. Voor PIP 121 van juni 2021 deed Cees Grol hiernaar een verkennend onderzoek. De functie van brugfunctionaris is in het leven geroepen om de alom...
Je voornaam is een belangrijk onderdeel van je identiteit. Je wordt ermee aangesproken, je reageert erop, en je wordt er misschien op beoordeeld. Maar je hebt er niet zelf voor gekozen, dat hebben je ouders...
De theatervoorstelling ‘U.P.’ (Under Pressure) gaat over prestatiedruk bij kinderen in groep 8. De voorstelling maakt de belevingswereld van het kind invoelbaar, waardoor het publiek met educatieve...
Vier jaar geleden werd het schoolteam van een sbo-school in Amsterdam Zuidoost getraind in traumasensitief onderwijs (TSO). Directeur Desiree Middelkoop vertelt: ‘Ik kan nu echt zeggen dat TSO voor...
Veel problemen in het onderwijs komen voort uit een kennisinfrastructuur die wetenschap en vakmanschap van elkaar scheidt. In dit artikel gaat het met name over het onderwijs en over leraren, maar de analyse is...
Mariëtte Lusse is lector Kinderarmoede bij Hogeschool Rotterdam. Haar kennisveld zit helaas behoorlijk in de lift sinds corona, de energiecrisis en de hoge inflatie. Wat moet een pedagoog met kinderen in...
06 Mariëtte Lusse ‘Pas als de basis op orde is en de stress weggenomen, kunnen andere zaken aan bod komen’
12 Stel pedagogisch vakmanschap centraal
20 Traumasensitief onderwijs in de...