Een kwalitatief onderzoek naar 'Readification'
Readification is een project van de Leescoalitie en zoekt de kruisbestuiving tussen media om jongeren te enthousiasmeren voor lezen. Veel jongeren...
Het Programme for International Student Assessment (PISA) onderzoek is een driejaarlijks grootschalig internationaal ver- gelijkend trendonderzoek naar de vaardigheden en kennis in wiskunde, lezen en...
Kees Broekhof Karin Hoogeveen Carlijn Waaijer Iris Wierdsma
LKCA en Stichting Lezen startten begin 2020 een samenwerking om een sterkere verbinding tot stand te brengen tussen leesbevordering en cultuureducatie, zowel organisatorisch als in de praktijk. Ze geven daarmee...
Tijdens de lessen aanvankelijk leesonderwijs veranderen de letters van het alfabet – die op het eerste gezicht onbegrijpelijke symbolen zijn – in klanken en uiteindelijk in woorden. Ouders die met...
Geen friet, patat en chips voor het brein, zegt Bibi Dumon Tak in de Volkskrant van 9 oktober 2021. Alleen goede boeken worden vaak herlezen. Goede boeken zijn de smaakmakers voor het lezen van telkens weer...
1. Welke aspecten van digitale geletterdheid zijn, bewust of onbewust, tijdens de coronaperiode ontwikkeld bij leerlingen volgens onderwijs- professionals?
Leerlingen hebben tijdens de coronaperiode vooral...
Dyslexie is de afgelopen jaren een veelgebruikte term geworden, niet alleen in het onderwijs maar ook in de bredere samenleving. Te pas en te onpas zie je het woord opduiken. Maar de bekendheid van de term, en...
Nu de kinderboekenweek net voorbij is, zijn ook de bijbehorende evenementen afgelopen. Hoe kun je op een leuke manier het hele jaar werken aan leesbevordering? Voor pedagogisch medewerkers en (gast)ouders zijn...
Het doel van deze werkvormen is het bevorderen van de leescultuur in de klas.
Alle werkvormen zijn geschikt voor het vmbo, waarbij de docent of leesconsulent deze naar eigen inzicht kan aanpassen voor de...
Het praktijkgericht onderzoek ‘Als je kan… Pak me dan!’ richt zich op passende interventies die leerkrachten kunnen inzetten ter bevordering van leesmotivatie en leesinteresse bij leerlingen...