School, hulpverlening en jongerenwerk helpen jongeren om doelen na te streven die bijdragen aan hun functioneren in de samenleving. Maar soms vinden belemmeringen in de ontwikkeling van jongeren juist hun...
Steeds meer kinderen in Nederland groeien meertalig op, maar is men bereid om naar deze kinderen en alle rijkdom die zij meebrengen aan taal te luisteren?
...
In 2020 werd inclusiever onderwijs omarmd als een beleids en ontwikkelopgave. Meer kinderen met een ondersteuningsbehoefte zullen een plek krijgen in het regulier onderwijs. Maar hoe zijn we...
De historische wortels van inclusief onderwijs vinden hun grond in de integratie van mensen met beperkingen in het regulier onderwijs. Deze inzet groeide uit tot een beweging voor gelijke onderwijskansen...
Op Vox College in Amsterdam-Noord begonnen scholieren in 2021 een GSA: een van de Gender & Sexuality Alliances die zich tegen- woordig op allerlei scholen manifesteren, in Nederland ondersteund door...
Onderwijs en kinderopvang samen in een kindcentrum brengt uitdagingen met zich mee. Kinderopvang Morgen en trainingsbureau Kans2 sloegen de handen ineen met een training op maat. Het doel? De directeur en de...
In Amsterdam Osdorp is Voorschool Lukas te vinden in de Lukasschool, Daltononderwijs van 2 tot 13 jaar. School en geïntegreerde voorschool werken met het Familieschoolconcept. Met deze structuur draagt de...
Sinds vijf jaar zijn in Leeuwarden in elf ‘plus-ikc’s’ jeugdondersteuners aangesteld. Professionals die onderwijs en kinderopvang ondersteunen in hun werk met kinderen met een achterstand. De...
De groep nieuwkomersleerlingen in Nederland is heterogeen van samenstelling. Alhoewel er verschillende nieuwkomersvoorzieningen zijn, starten veel nieuwkomers op een reguliere school. Op een reguliere school is...
In een integraal kindcentrum (ikc) werken opvang en onderwijs samen om kinderen van 0 tot 13 jaar een rijk aanbod en een ononderbroken ontwikkeling te kunnen bieden. Hiervoor werken professionals elk vanuit hun...