Een collectief opvangcentrum voor asielzoekers is een bijzondere omgeving waar veel mensen samenleven. In Vlaanderen is in het opvangcentrum een op de drie bewoners jonger dan achttien jaar. Kinderen op de...
Jaarlijks krijgen zo’n 10.000 tot 15.000 jongeren een Halt-afdoening opgelegd. In het startgesprek worden hun recidiverisico en criminogene behoeften ingeschat via het Halt-signaleringsinstrument...
Het werk van Redl is baanbrekend in de residentiële behandeling van agressieve jeugdigen. Redl ontwikkelde tevens een nieuwe interventietechniek: het Life Space Interview (LSI).
Pedagoog Gert Biesta introduceerde drie samenhangende doeldomeinen van het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Hoe moeten we dat begrip ‘persoonsvorming’ interpreteren en...
Wat is het mooie van theatermaken met kinderen? Het kan kinderen én hun publiek ervaringen meegeven die een nieuw betekenisvol licht op hun bestaan werpen. Om dat te laten gebeuren, zijn zowel...
Er lijkt ineens sprake van een geweldsgolf onder de jeugd. Neem begin dit jaar. Eind februari stak een 18-jarige in Alphen aan den Rijn een jongen van 16 jaar dood en werden nog drie anderen gewond. De volgende...
In de gesprekken van hulpverleners of leerkrachten met jongeren overheerst vaak de stem van professionals als beter-wetenden, conform het medische en onderwijskundige model: protocollair – een gebroken...
IAG is gericht op gezinnen met minimaal één kind tussen 0 en 18 jaar die meervoudige en complexe problemen hebben en moeilijk toegankelijk zijn voor hulpverleners. Het hoofddoel van IAG is dat de...
Soms vallen gezinnen tussen wal en schip of voelen professionals zich handelingsverlegen. Druk & Dwars biedt daarom laagdrempelige ondersteuning voor de omgeving van drukke en dwarse kinderen: thuis, op...
Ieder kind verdient een sterke opvoedingsomgeving; dat geldt zeker voor drukke en dwarse kinderen die in onze gemedicaliseerde maatschappij al snel het label ADHD krijgen. Daarmee worden zij tot...