‘Kijk vooral niet naar mij!’, zeg ik wel eens grappend wanneer mensen aan mij vragen hoe ík dat dan doe, die zelfzorg. Vervolgens leg ik uit hoe ik jarenlang dacht – na een aantal...
Traumasensitief onderwijs vraagt om meer dan alleen pedagogische kennis. Het vraagt om aanwezigheid. Om afstemming. En vooral: om regulatie – van jezelf én van de ander. Bewuste ademhaling kan...
Sounds of Change gebruikt de kracht van muziek om mensen met elkaar te verbinden en in beweging te brengen. Sounds of Change is actief in Syrië, Libanon, Jordanië, Palestina (Gaza en de Westbank) en...
Veilig zijn en je veilig vóelen zijn twee heel verschillende ervaringen. Veel kinderen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, voelen zich in de klas vaak onveilig – ook al is er...
Wat begon als een idee om leraren te ondersteunen bij het lesgeven aan kinderen met traumatische ervaringen, is in nog geen tien jaar tijd uitgegroeid tot een brede landelijke beweging. TSO Nederland gelooft...
[Whitepaper] Niet alle kinderen krijgen een goede start in hun leven. Een flinke groep heeft te maken met stressvolle gebeurtenissen, zoals armoede, geweld, misbruik, verwaarlozing, racisme,...
In onderzoek gaat het te vaak en te veel over WEIRD – western, educated, industrialized, rich and democratic – steekproeven. In een binnenkort te verschijnen uitgebreid artikel wordt dat nog eens...
6 Interview - Marjet van Houten
12 Praktijk - Moedige professionals gevraagd
18 Onderzoek - De hele schooldag het bos in
24 Praktijk - Boksend opvoeden
32 Achtergrond - De wereld in de...
Het is avond en ik ben bij Sophie op haar slaapkamer. Als ik haar vraag hoe haar dag is geweest, geeft ze niet echt antwoord. Ik hoor haar zacht ’mwah’ zeggen en ze trekt haar schouders op. Ik laat...
[Presentatie van Prof dr Ruben Fukkink tijdens het congres De pedagogische basis op 19 juni 2025]
Kinderen bewandelen heel verschillende routes in de voorschoolse periode: de keuze is reuze voor...