Auteurs

Diversiteit

101 producten gevonden.
Veiligheid voelt als confetti: Kleine signalen, groot effect

Veiligheid voelt als confetti: Kleine signalen, groot effect

Stefanie van Ruijven

Veilig zijn en je veilig vóelen zijn twee heel verschillende ervaringen. Veel kinderen die ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, voelen zich in de klas vaak onveilig – ook al is er...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Cultuursensitiviteit is onmisbaar bij traumasensitief werken

Cultuursensitiviteit is onmisbaar bij traumasensitief werken

Andy Oppong

Als kind groeide Andy Oppong zonder zijn biologische ouders op in Ghana. Toen hij onverwacht binnen enkele weken naar Nederland verhuisde voor gezinshereniging, ervoer hij dit niet als een nieuw begin, maar als...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Onderwijs, jeugdhulp & volwassen GGZ

Onderwijs, jeugdhulp & volwassen GGZ

Evelyne Offerman Michiel Asselman Vera Ram

Voor leerlingen in zowel het speciaal als het regulier onderwijs die te maken hebben met ingrijpende gebeurtenissen, is naast goed onderwijs vaak ook passende zorg nodig. Binnen Traumasensitief Onderwijs is...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Tijd is niet neutraal

Tijd is niet neutraal

Grietje Drooglever

In het onderwijs draait veel om tijd. Lesroosters, toetsweken, deadlines en oudergesprekken; alles is strak gepland en georganiseerd. Tijd is de structuur waarbinnen we leren, begeleiden en beoordelen. Maar wat...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Aan de slag met rustmomenten in de klas

Aan de slag met rustmomenten in de klas

Wendy de Groot

Daan heeft al veel meegemaakt. Zijn gedrag brengt uitdagingen met zich mee, zowel voor hemzelf als voor zijn omgeving. Hij is inmiddels 11 jaar, maar had eigenlijk nooit geleerd hoe hij rust voor zichzelf kon...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Samen op weg naar een traumasensitief onderwijsklimaat

Samen op weg naar een traumasensitief onderwijsklimaat

Leony Coppens

Wat begon als een idee om leraren te ondersteunen bij het lesgeven aan kinderen met traumatische ervaringen, is in nog geen tien jaar tijd uitgegroeid tot een brede landelijke beweging. TSO Nederland gelooft...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Editorial: Kijken met een traumasensitieve bril, om kinderen te helpen

Editorial: Kijken met een traumasensitieve bril, om kinderen te helpen

Trauma laat sporen na – in kinderen, in gezinnen, in scholen. Soms zichtbaar, vaak verborgen. En juist in het onderwijs worden deze sporen dagelijks voelbaar. Leerkrachten, begeleiders en schoolteams...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
TSO Magazine 2025 (compleet nummer)

TSO Magazine 2025 (compleet nummer)

Leony Coppens

Wat begon als een idee om leraren te ondersteunen bij het lesgeven aan kinderen met traumatische ervaringen, is in nog geen tien jaar tijd uitgegroeid tot een brede landelijke beweging. TSO Nederland gelooft...
Meer info
Gratis
Onderdeel van TSO Magazine 2025
Praktijk - Samen cognitief en sociaal leren

Praktijk - Samen cognitief en sociaal leren

Yvonne Leeman

Op de basisschool doen kinderen kennis en vaardigheden op die belangrijk zijn voor hun doorstroomniveau. Sociale doelen, zoals gemeenschapszin, zorg voor elkaar, en afgewogen meningsvorming staan minder...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 141
Lief, liever, liefst. Een systematische literatuurstudie ten behoeve van een jeugdliteratuur-interventie in het voortgezet onderwijs.

Lief, liever, liefst. Een systematische literatuurstudie ten behoeve van een jeugdliteratuur-interventie in het voortgezet onderwijs.

Diana van Bergen Margreet van der Vaart Sanne Parlevliet Elise Stiekema Willemijn de Jong

Een systematische literatuurstudie ten behoeve van een jeugdliteratuur-interventie in het voortgezet onderwijs die een positieve houding over seksuele diversiteit wil stimuleren. Hoewel Nederlanders...
Meer info
Gratis