2004
In Herning, een provinciaal stadje in het Deense Jutland, bevindt zich een opmerkelijke school met de naam ‘Bifrost’. Leren beschouwt men daar als een veelzijdig proces, niet louter gebaseerd op kennisvergaring, maar ook op het actief inschakelen van zintuigen, fantasie en gevoelens. De grondgedachte van de school is dat kunst- en cultuuruitingen een belangrijke inspiratiebronvormen in het leerproces.
Bas Levering Interviewt Patti Valkenburg over de informatie- en communicatierevolutie van het afgelopen decennium die de wereld veranderd heeft. Zo verdubbelde het aantal MSN-gebruikers in anderhalf jaar tijd tot vier miljoen. Patti Valkenburg, hoogleraar Kind en media aan de Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar de invloed daarvan op jongeren. Eerder schreef zij boeken over de invloed van de televisie en de computer op kinderen: Vierkante ogen (1997) en Beeldschermkinderen (2002).
In PIP 16 (december 2003) betoogde Els Lodewijks dat men in de jeugdzorg gelooft in ‘de maakbaarheid van de mens’, wat zou blijken uit de ‘verwetenschappelijking’ van de jeugdzorg. Maarten Faas vindt dat zij daarmee de jeugdzorg onrecht aandoet. Hij beschrijft de huidige interactietussen wetenschap, praktijk en beleid in de jeugdzorg.
Artikel 23 van de Grondwet ligt weer eens onder vuur. Volgens dit artikel mogen scholen zich op een godsdienstige grondslag profileren op kosten van de overheid. Elke Nederlander betaalt dus mee. Is dat, gezien de veranderingen in de samenleving, waaronder de komst van nieuwkomers,nog wel zo te handhaven? Is Artikel 23 niet aan verandering toe? De redactie van PiP wil aan de discussie een actieve bijdrage leveren en ruimte geven aan argumenten voor en tegen. Dit is het eerste, inleidende artikel.