PIP 77 - 2014

PIP 77 - 2014

Omschrijving

Interview - Ivo van Hilvoorde

Interview - Ivo van Hilvoorde

Met de Olympische Winterspelen en het wereldkampioenschap voetbal voor de deur leek het goed om te bezien hoe de sport er pedagogisch gezien voor staat. Bas Levering sprak met dr. Ivo van Hilvoorde, sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Aan de Hogeschool Windesheim is hij drukdoende met de ontwikkeling van een master Pedagogiek en Sport.
Meer info
3,90
Onderzoek - De lezende vmbo’er

Onderzoek - De lezende vmbo’er

De helft van de tieners in Nederland leest geen boeken. Op het vmbo is deze groep niet-lezers het grootst (CITO, 2010). Toch zijn er ook vmbo’ers die wél lezen in hun vrije tijd. Wie zijn die leerlingen? Worden zij gestimuleerd door hun ouders, en zo ja hoe? Kunnen de lezende vmbo’ers ons leren hoe we hun niet-lezende leeftijdsgenoten aan het lezen kunnen krijgen?
Meer info
3,90
PIP 77 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 77 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 77 - 2014 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Praktijk - Echtscheiding, en dan?

Praktijk - Echtscheiding, en dan?

Ieder jaar maakt een behoorlijk percentage van alle basisschoolleerlingen een echtscheiding mee. Het aantal echtscheidingen per jaar groeit nog steeds. Dit betekent dat elke school en elke leerkracht dagelijks te maken heeft met kinderen van gescheiden ouders, met de ouders en met de problemen die rond echtscheidingen spelen. Ondanks deze hoge percentages is er tot op heden niets verplicht en staat echtscheiding nog niet concreet op de agenda van scholen. Terwijl er voor onderwerpen als dyslexie, rouw en pesten op school al jaren – terecht – verplichte protocollen zijn. Hoe kan het dat er voor een groot onderwerp als echtscheiding nog weinig tot niets geregeld is? 
Meer info
3,90
Praktijk - Werkdruk in het basisonderwijs

Praktijk - Werkdruk in het basisonderwijs

Al jaren horen we klachten van leerkrachten over de steeds toenemende werkdruk in het basisonderwijs. Klachten die in ernst en aantal toenemen, zo blijkt steevast uit verschillende onderzoeken. Klachten ook waar bar weinig mee gebeurt. De leerkracht in het basisonderwijs zit klem. Klem tussen enerzijds de liefde voor het vak en voor het werken met kinderen en anderzijds de steeds hogere eisen die ‘van bovenaf’ worden gesteld.
Meer info
3,90
Reportage - iPad-onderwijs in de praktijk

Reportage - iPad-onderwijs in de praktijk

Na een rumoerige start eind augustus en veel ophef in de media daarna, is het tijd om de praktijk van het O4NT-onderwijsconcept van de Steve Jobsscholen eens van dichtbij mee te maken. Een reportage.
Meer info
3,90
Transitie - Eigen kracht of eigen verantwoordelijkheid

Transitie - Eigen kracht of eigen verantwoordelijkheid

Ook in het kader van de transitie van de jeugdzorg wordt de term ‘eigen kracht’ als toverspreuk gehanteerd. Bas Levering vraagt zich af of het zal werken waar grote delen van de zorg juist gekenmerkt worden door miskenning van eigen kracht.
Meer info
3,90
Transitie - Vrijwilligers en het nieuwe jeugdzorgstelsel

Transitie - Vrijwilligers en het nieuwe jeugdzorgstelsel

Vrijwilligers krijgen een belangrijke rol in het nieuwe jeugdzorgstelsel. Zij maken immers deel uit van het publieke domein rond het gezin. Van hen wordt verwacht dat zij, weliswaar op bescheiden schaal, bijdragen aan het versterken van de eigen kracht van ouders en kinderen
Meer info
3,90