PIP 79 - 2014

PIP 79 - 2014

Omschrijving

Biografie - Rabindranath Tagore

Biografie - Rabindranath Tagore

De opvoedingsidealen van Rabindranath Tagore (1861-1941) waren revolutionair in een periode waarin India nog in handen was van een vreemde mogendheid.
Tagore hechtte veel belang aan onderwijs in de moedertaal. Zijn pogingen om kunst in de onderwijspraktijk een structurele plek te geven zijn inspirerend. Het onderwijs moest bovendien aandacht besteden aan culturen van verre landen en kinderen niet vervreemden van de natuur. In zijn visie was de rol van de leraar in het onderwijs cruciaal. De afstand tussen de leraar en de leerling diende zo klein mogelijk te zijn.
Meer info
3,90
Interview - Lotty Eldering

Interview - Lotty Eldering

Van haar boek Cultuur en opvoeding uit 2002 werden in de afgelopen twaalf jaar ruim 18.000 exemplaren verkocht. Vorige maand verscheen de zevende druk. Het was de derde herziening. Snelle veranderingen vroegen voortdurend om aanpassing en aanvulling. Bas Levering sprak erover met Lotty Eldering, emeritus-hoogleraar interculturele pedagogiek.
Meer info
3,90
Opinie - Het belang van de vader

Opinie - Het belang van de vader

Over de voor- en nadelen van het ouderschapsplan zijn de meningen verdeeld. Louis Tavecchio en Joep Zander reageren op uitspraken van scheidingsonderzoeker Ed Spruijt in het interview in het vorige nummer van PiP. Daarna een reactie van Ed Spruijt.
Meer info
3,90
Opinie - Talentontwikkeling

Opinie - Talentontwikkeling

Het zal zo’n vijf of zes jaar geleden zijn geweest dat het begrip ‘talentontwikkeling’ opdook. Opeens begon men over talenten te spreken, over talentscouts en het ontwikkelen van latente talenten. De school werd bij uitstek de plaats waar die talenten moesten worden opgespoord en ontwikkeld. Maar wat bedoelt men precies met talentontwikkeling?
Meer info
3,90
PIP 79 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 79 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 79 - 2014 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Praktijk - Help, wat is er met Tim? Het hoogsensitieve kind in beeld

Praktijk - Help, wat is er met Tim? Het hoogsensitieve kind in beeld

‘School is in de eerste plaats een leerinstituut’, merkte een juf onlangs op. ‘Natuurlijk werken we ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en doen we creatieve activiteiten. Maar ja, rekenen en taal zijn toch wel heel belangrijk.’ Een dergelijke opmerking kan flink wat losmaken en er zit ook een hele wereld achter. Is school inderdaad een leerinstituut? Wat dienen kinderen er dan te leren en helpt hen dat bij het ontwikkelen van hun kwaliteiten?
Meer info
3,90
Praktijk - Het verschil tussen mensen en stenen

Praktijk - Het verschil tussen mensen en stenen

Aan creatief denken wordt buiten het onderwijs steeds meer waarde gehecht. Ook in de school zou hiervoor veel meer ruimte moeten komen. Wat is creativiteit, wat is creatief denken? En hoe kunnen we hieraan aandacht besteden in school?
Meer info
3,90
Praktijk - Van schoonmaker tot fondsenwerver

Praktijk - Van schoonmaker tot fondsenwerver

In het spraakmakende project EventHands draaien jongeren die zijn vastgelopen in hun werk-, school of privésituatie mee als vrijwilliger op festivals en culturele evenementen. De Amsterdamse jeugdwelzijnsorganisatie B-Challenged zet cultuur hiermee in als activeringsmiddel.
Meer info
3,90