PIP 80 - 2014

PIP 80 - 2014

Omschrijving

Interview - Bram Orobio De Castro

Interview - Bram Orobio De Castro

Prof. dr. Bram Orobio De Castro was lid van de commissie die in het voorjaar van 2014 op verzoek van staatssecretaris Dekker anti-pestprogramma’s beoordeelde. In het gesprek dat Bas Levering met hem had, gaat hij dieper in op de achtergronden en op de reacties.
Meer info
3,90
Onderzoek - ‘Het gaat verwateren’ – portret van een ex-veelpleger

Onderzoek - ‘Het gaat verwateren’ – portret van een ex-veelpleger

Dit portret is een voorpublicatie uit Stoppen of volharden. Portretten van jonge veelplegers van Ido Weijers en Diane van Drie. Het boek is het resultaat van een longitudinale studie naar 81 jongvolwassen (ex-)veelplegers. Het biedt een indringende analyse van de worsteling om te stoppen met criminaliteit als die eenmaal tot routine is geworden. Dit blijkt bij jonge veelplegers een typisch leeftijdsspecifiek proces. Zij stoppen omdat ze beseffen dat doorgaan hen niet de gedroomde weelde oplevert, ze zijn de stress zat en voelen zich er te oud voor. De ouders blijken in dit proces een sleutelrol te spelen, die om nadere bezinning vraagt.
Meer info
3,90
Opinie - Toetsgekte

Opinie - Toetsgekte

Het toetsen van leerlingen is een wezenlijk onderdeel geworden van het werken in het basisonderwijs. Van klein tot groot worden leerlingen steeds meer geconfronteerd met het fenomeen toetsen. Daarbij komt vanaf dit schooljaar (2014/2015) het verplichte eindexamen basisonderwijs. Veel leraren en ook ouders zijn van mening dat het aantal toetsen de spuigaten uitloopt; er is sprake van een ware toetsgekte. Wat is er aan de hand?
Meer info
3,90
Pedagogiek - Weerstand en opvoeding

Pedagogiek - Weerstand en opvoeding

Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van kinderen. Daarin stelde hij dat je geen dwang op het kind moet uitoefenen en hem niet moet volstoppen met boekenkennis. ‘Een welgevormde geest is beter dan een welgevulde,'was zijn stelling.
Meer info
3,90
Pedagogiek - Weerstand en opvoeding

Pedagogiek - Weerstand en opvoeding

Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van kinderen. Daarin stelde hij dat je geen dwang op het kind moet uitoefenen en hem niet moet volstoppen met boekenkennis. ‘Een welgevormde geest is beter dan een welgevulde,'was zijn stelling.
Meer info
3,90
PIP 80 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 80 - 2014 (Compleet nummer)

PIP 80 - 2014 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Praktijk - Grip op burgerschap

Praktijk - Grip op burgerschap

Basisscholen werken aan burgerschapsvorming. Als je geluk hebt, kun je ze op een doordeweekse dag in een Noord-Nederlands stadje tegenkomen. Kinderen van groep 7, die onder begeleiding van hun leraar met bejaarden boodschappen doen om daarna samen in het verzorgingshuis te lunchen. Het plezier spat ervan af. ‘Pas op, een kuil. Bijdraaien’, roept een bejaarde, gezeten in een rolstoel, naar het kind dat hem voortduwt.

Meer info
3,90
Praktijk - Veilig voelen, vaardigheden vergroten

Praktijk - Veilig voelen, vaardigheden vergroten

Zorginstellingen voor mensen met een verstandelijke beperking werken vanuit een visie waarin vraaggericht en methodisch werken centraal staan. De inhoudelijke invulling van deze begrippen kan echter per zorginstelling verschillen. Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN) heeft gekozen om de methodiek gentle teaching te combineren met competentievergrotend werken. Lang is gedacht dat deze twee methodieken niet samen kunnen gaan. Ervaringen binnen SEIN laten juist zien dat zij goed gecombineerd kunnen worden.
Meer info
3,90