Prof. dr. Bram Orobio De Castro was lid van de commissie die in het voorjaar van 2014 op verzoek van staatssecretaris Dekker anti-pestprogramma’s beoordeelde. In het gesprek dat Bas Levering met hem had, gaat hij dieper in op de achtergronden en op de reacties.
Dit portret is een voorpublicatie uit Stoppen of volharden. Portretten van jonge veelplegers van Ido Weijers en Diane van Drie. Het boek is het resultaat van een longitudinale studie naar 81 jongvolwassen (ex-)veelplegers. Het biedt een indringende analyse van de worsteling om te stoppen met criminaliteit als die eenmaal tot routine is geworden. Dit blijkt bij jonge veelplegers een typisch leeftijdsspecifiek proces. Zij stoppen omdat ze beseffen dat doorgaan hen niet de gedroomde weelde oplevert, ze zijn de stress zat en voelen zich er te oud voor. De ouders blijken in dit proces een sleutelrol te spelen, die om nadere bezinning vraagt.
Het toetsen van leerlingen is een wezenlijk onderdeel geworden van het werken in het basisonderwijs. Van klein tot groot worden leerlingen steeds meer geconfronteerd met het fenomeen toetsen. Daarbij komt vanaf dit schooljaar (2014/2015) het verplichte eindexamen basisonderwijs. Veel leraren en ook ouders zijn van mening dat het aantal toetsen de spuigaten uitloopt; er is sprake van een ware toetsgekte. Wat is er aan de hand?
Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van kinderen. Daarin stelde hij dat je geen dwang op het kind moet uitoefenen en hem niet moet volstoppen met boekenkennis. ‘Een welgevormde geest is beter dan een welgevulde,'was zijn stelling.
Frankrijk heeft een lange pedagogische traditie. Rousseau schreef er aan de vooravond van de Franse Revolutie zijn Emile. Twee eeuwen eerder schreef Montaigne er zijn beroemde essay Over de opvoeding van kinderen. Daarin stelde hij dat je geen dwang op het kind moet uitoefenen en hem niet moet volstoppen met boekenkennis. ‘Een welgevormde geest is beter dan een welgevulde,'was zijn stelling.
PIP 80 - 2014 (Compleet nummer)
Zorginstellingen voor mensen met een verstandelijke beperking werken vanuit een visie waarin vraaggericht en methodisch werken centraal staan. De inhoudelijke invulling van deze begrippen kan echter per zorginstelling verschillen. Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN) heeft gekozen om de methodiek gentle teaching te combineren met competentievergrotend werken. Lang is gedacht dat deze twee methodieken niet samen kunnen gaan. Ervaringen binnen SEIN laten juist zien dat zij goed gecombineerd kunnen worden.