PIP 84 - 2015

PIP 84 - 2015

Omschrijving

Achtergrond - Trauma in de tijd II

Achtergrond - Trauma in de tijd II

Het is nog niet zo lang geleden dat hulpverleners en wetenschappers van mening waren dat trauma’s bij kinderen niet voorkomen. Niettemin worden kinderen veelvuldig geconfronteerd met traumatische ervaringen. Op het congres Kind & Trauma 2014 hield Francien Lamers-Winkelman een lezing over dit thema. In de vorige PiP stond hiervan het eerste deel, over de geschiedenis van het begrip trauma. In dit tweede deel ligt het accent op de ontwikkeling van kindertrauma’s in relatie tot de factor tijd.
Meer info
3,90
Interview - Renske Keizer

Interview - Renske Keizer

Een half jaar geleden werd Renske Keizer benoemd tot bijzonder hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Binnen de door de Stichting Vader Kennis Centrum ingestelde leerstoel houdt de Rotterdamse familiesociologe zich in het bijzonder bezig met de rol en betekenis van vaderschap. Dat is wereldwijd uniek. Bas Levering sprak met haar.
Meer info
3,90
Opinie - Islam en radicalisering op basisscholen

Opinie - Islam en radicalisering op basisscholen

In de zomer van 2014 werd in de Haagse Schilderswijk gedemonstreerd voor ISIS , en tegen Gaza, en door Pro Patria. Vanuit de basisscholen in de wijk kwamen bij de gemeente meldingen binnen dat deze gebeurtenissen een grote impact hadden op de leerlingen, vooral op moslimkinderen. Door de overheid werd al actief gemonitord op radicalisme onder moslims. Dienden basisscholen dat nu ook te doen?

Meer info
1,90
PIP 84 - 2015 (Compleet nummer)

PIP 84 - 2015 (Compleet nummer)

PIP 84 - 2015 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Praktijk - Amersfoort geeft kinderen een stem

Praktijk - Amersfoort geeft kinderen een stem

In hun geruchtmakende proefschrift Pedagogiek op je knieën pleitten Bleeker en Mulderij in 1984 ervoor om kinderen te betrekken bij de inrichting van hun leef- en speelomgeving. Twee jaar daarvoor publiceerden ze het boek Kinderen wonen ook. 
Maak kinderen architecten van speeltuinen, schoolpleinen en betrek hen bij zaken die hen direct raken, was hun advies. 
In deze traditie probeert Amersfoort kinderen serieus een stem te geven door in wijken kinderraden op te zetten. De verwachting is dat kinderen meer plezier in hun omgeving krijgen en vaker met elkaar zullen omgaan als ze inspraak hebben.
Meer info
3,90
Praktijk - Onze klas, mijn wereld

Praktijk - Onze klas, mijn wereld

Leraren vormen een slag apart. Ze hebben niet alleen ogen op hun rug, maar ook voelsprieten voor de verstandhoudingen in hun klas en voor gedrag dat de onderlinge samenhang in de groep kan bedreigen. Deze gevoeligheid voor sociale processen is een hele rijkdom. De methodiek Onze klas, mijn wereld biedt leerkrachten handvatten om systematisch te werken aan de ontwikkeling van sociale competentie op een wijze die aansluit bij het echte leven, de actualiteit in de klas. Taalonderwijs en ICT zijn daarmee op een vanzelfsprekende manier verweven.

Meer info
3,90
Transitie - Gevolgen van de transitie jeugdzorg

Transitie - Gevolgen van de transitie jeugdzorg

De transitie jeugdzorg brengt grote veranderingen met zich mee op allerlei terreinen. Bij veel professionals heerst de nodige onzekerheid wat nu precies van hen gevraagd wordt; veelal moet er volgens andere werkwijzen gewerkt worden. Youri Cobben gaat na welke grote veranderingen de transitie met zich meebrengt voor de uitvoering van het werk van raadsonderzoekers.
Meer info
3,90