PIP 85 - 2015

PIP 85 - 2015

Omschrijving

Interview - Marit Tomassen

Interview - Marit Tomassen

Marit Tomassen promoveerde vorige maand op een evaluatie van de werking van het ouderschapsplan, dat vanaf 1 januari 2009 verplicht aan scheidende ouders werd opgelegd. De hooggespannen verwachtingen worden van geen kant ingelost. Bas Levering sprak met haar en noteerde ook haar veelbelovende alternatieve voorstellen.
Meer info
3,90
Onderzoek - Hink, stap of sprong over de kloof

Onderzoek - Hink, stap of sprong over de kloof

‘Ze hebben ontzettend veel zin in het interview’, zegt de docent als ik het lokaal binnenkom waar ouders van een school in Amsterdam-West een cursus taal en ouderbetrokkenheid volgen. Twaalf vrouwen kijken me aan, sommige onverholen nieuwsgierig, andere gereserveerd of verlegen. Op mijn eerste vraag: ‘Wie is er verantwoordelijk voor het leren van kinderen, de school, de ouders, of allebei?’ klinkt het antwoord enthousiast en unaniem: ‘Allebei samen!’ Waar is die vaak genoemde kloof tussen school en allochtone ouders en het gebrek aan interesse in het onderwijs van hun kinderen? Of is hier sprake van een sociaal wenselijke reactie?
Meer info
3,90
Onderzoek - Vaders en seksuele opvoeding

Onderzoek - Vaders en seksuele opvoeding

Vertellen hoe de baby uit de buik komt, ‘doktertje’-spel bijsturen, waarschuwen voor risico’s... Van oorsprong zijn het vooral de moeders die de seksuele opvoeding op zich nemen, maar ook vaders kunnen hierin een belangrijke rol vervullen. Hoe geven zij vorm aan seksuele opvoeding?

Meer info
3,90
Opinie - Bergaf met de taakstraf

Opinie - Bergaf met de taakstraf

‘Ik moest me iedere zaterdagochtend voor acht weken lang melden bij het buurthuis. Samen met vijf anderen werd ik aan het werk gezet. We moesten in plantsoenen schoffelen en bladeren opruimen. Het was best gezellig met de jongens. Vooral als de zon scheen was het werk goed te doen. Alleen dat vroege opstaan en die reflecterende hesjes waren minder.’ (Rodney, 17 jaar)
Meer info
3,90
Pedagogiek - Een alternatief voor antipestprogramma’s

Pedagogiek - Een alternatief voor antipestprogramma’s

Wat is de beste manier om pesten op school tegen te gaan? Recente studies naar de effectiviteit van antipestprogramma’s en onderzoek bij scholen van het voortgezet speciaal onderwijs, waar veel wordt gepest, vormen de basis voor een nieuwe aanpak.
Meer info
3,90
PIP 85 - 2015 (Compleet nummer)

PIP 85 - 2015 (Compleet nummer)

PIP 85 - 2015 (Compleet nummer)
Meer info
9,95