PIP 92 - 2016

PIP 92 - 2016

Omschrijving

Accent Spelen - Verwondering met drama en poppenspel

Accent Spelen - Verwondering met drama en poppenspel

Verbeelding heeft iets magisch: zet in de onderbouw een handpop op je hand en de aandacht van de kinderen ben je gegarandeerd kwijt; moeiteloos overgenomen door de pop die de kinderen meeneemt in een andere wereld. Ook dramatische werkvormen kunnen onverwacht waardevolle momenten opleveren. Kinderen verbeelden, bewegen, beleven en… onthouden. Opeens valt het kwartje wél! Spelen is leren met veel plezier. Ingrediënten voor elke groep? Jazeker!
Meer info
3,90
Accent Spelen - Zien hoe kinderen in spel zijn

Accent Spelen - Zien hoe kinderen in spel zijn

Als we naar kinderspel kijken om te zien welke onderwijsdoelen door de kinderen worden behaald, doen we het spel tekort. In dit artikel voeren Elise Peters en Dieuwke Hovinga een betoog om de bredere waarde van kinderspel te zien en te herkennen wat wij daar als volwassenen in kunnen betekenen.
Meer info
3,90
Interview - Froukje Hajer

Interview - Froukje Hajer

‘Waar is jullie planbord?’
Froukje Hajers manifest Werk maken van spelen is een uitwerking van artikel 31 van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind: het recht van het kind op rust en vrije tijd, op deelneming aan spel en recreatieve bezigheden passend bij zijn leeftijd, en op vrije deelneming aan het culturele en het artistieke leven.’ Bas Levering sprak met haar.
Meer info
3,90
Pedagogiek - Pedagogiek binnen het mbo

Pedagogiek - Pedagogiek binnen het mbo

In het beroepsonderwijs is de rol van de leraar een tijdlang onderbelicht geweest. De nadruk lag op schaalvergroting, curriculumstructuren, leer- en managementlijnen. De leraar leek niet meer zo van belang. Leerlingen, en sprak over deelnemers, moesten zelf gaan leren. Dat alles is verleden tijd. De leraar doet er weer toe.
Meer info
3,90
PIP 92 - 2016 (Compleet nummer)

PIP 92 - 2016 (Compleet nummer)

PIP 92 - 2016 (Compleet nummer)
Meer info
9,95
Praktijk - De OpvoedParty

Praktijk - De OpvoedParty

Sinds januari 2015 is in Nederland de nieuwe Jeugdwet van kracht. De praktijk van participerend burgerschap, sociale cohesie en eigen kracht blijkt weerbarstiger dan gedacht. Iedere gemeente moet iets doen aan preventie en opvoedingsondersteuning. Maar hoe? In onderwijsland staat ouderbetrokkenheid hoog op het prioriteitenlijstje. Heeft u de sleutel al in handen? De OpvoedParty geeft antwoord op deze urgente vragen. De tijd is rijp om het taboe, om te praten over de dagelijkse worsteling die opvoeden heet, definitief te doorbreken.

Meer info
3,90
Praktijk - Verscholen achter dikke muren

Praktijk - Verscholen achter dikke muren

Wanneer jongeren worden geconfronteerd met een ingrijpend of traumatisch verlies, zoeken ze een antwoord hierop. Ze moeten zich beschermen voor de overstelpende gevoelens die zo’n verlies met zich meebrengt door vanbinnen verdedigingswerken op te bouwen zodat ze kunnen overleven. Maar wat hen in eerste instantie redt, wordt later een struikelblok. Hoe kunnen jongeren weer in contact komen met de pijn die ze diep weggestopt hebben?
Meer info
3,90