Waardenwerk 2022 89

Waardenwerk 2022 89

2022

Omschrijving

Inhoudsopgave
3 Redactioneel: Tien jaar Waardenwerk • Harry Kunneman
9 Complexiteit en displexiteit. Een discussie bijdrage • Harry Kunneman

Tien jaar waardenwerk
13 Mijn ontmoeting met waardenwerk • Jaap Wijkstra
18 Gott und die Welt • Wouter Kusters
24 Is het leraarschap nog wel de moeite waard? • Gert Biesta
34 Vriendschappelijkheid als vruchtbare onderzoekhouding in langdurige zorg? • Gustaaf Bos
40 De wereld in een tweede, verbeterde uitgave. Over de helende kracht van morele verbeelding • Hans Alma
45 Cultuur en gender in de spreekkamer van de huisarts • Sawitri Saharso
50 Tussen werk en nietsdoen • Ruud Kaulingfreks

Aardewerk (2)
60 Groei ontgroeien • Rob van der Rijt, Frans Melissen en Lars Moratis
72 Innovatie van het business onderwijs: werken in de plek der moeite • Jacco van Uden en Kaj Morel

Waardevolle praktijken (7)
86 Interview met Daan van Lith. Leiderschap voor een betere wereld met de natuur als gids • Antoinette Bolscher en Marcel de Rooij

Column
91 Monnikkenwerk • Mieke Moor

Nieuw Recht (2)
93 Inleiding • Antoinette Bolscher
94 Geschikt gidsenwerk. Over beginnende (normatieve) professionalisering bij conflictoplossing • Krijn van Beek & Pieter Ippel
102 Drie interviews over Nieuw Recht. Bert Vink Erik Feekes, Stijn van Rooij • Krijn van Beek & Pieter Ippel

Morele en persoonlijke reflectie in de zorg
109 Zorgethisch moreel beraad. Een vertaalslag van kritische zorgethiek naar een gespreksmodel voor moreel beraad in zorgpraktijken • Tessa Smorenburg en Brecht Molenaar
119 Bekeken en gezien. Een fenomenologie van verbergen en onder ogen zien in een panoptische organisatie • Garina Coenders en Michiel de Ronde

Canon van leren & ontwikkelen
130 Professionele frames – kansen en risico’s • Tom van Oeffelt
136 Weet jij wel wat je aan het doen bent? • Hartger Wassink

Is het leraarschap nog wel de moeite waard?

Is het leraarschap nog wel de moeite waard?

In deze bijdrage stel ik de vraag of het leraarschap nog de moeite waard is. Mijn hoop is dat iedereen die die vraag tegenkomt daar met een volmondig ‘Ja natuurlijk!’ op zal antwoorden. De vraag die daarbij wel gesteld moet worden, is over wat voor soort leraarschap we het dan precies hebben, en in mijn bijdrage laat ik zien dat de manier waarop het leraarschap in hedendaags onderwijsbeleid wordt neergezet problematisch is. Keer op keer lijkt onderwijsbeleid te vallen voor de mythe van de leraar als een technische professional, dat wil zeggen, als iemand die effectief bewezen interventies inzet om meetbare leeropbrengsten te genereren. In zo een voorstelling van zaken wordt simpelweg vergeten – je zou ook kunnen zeggen: wordt simpelweg ontkend – dat onderwijs mensenwerk is, niet alleen omdat het zich afspeelt tussen mensen maar ook omdat het altijd gericht is op het mens-zijn van de nieuwe generatie. Op het aanmoedigen, ondersteunen en toerusten van kinderen en jongeren om hun eigen vrijheid op volwassen wijze ter hand te namen (zie Biesta 2018). Onderwijs is waardenwerk omdat het in precies die zin deugd wil doen, en dus moet deugen om precies dat goed te doen. De professionaliteit die daarvoor nodig is, is normatief en educatief,1 en niet technisch- instrumenteel. Zulk werk kost moeite, en die moeite kan nooit vervangen worden door een batterij aan effectieve interventies. Die moeite is, anders gezegd, de moeite waard, mits er ruimte is om het leraarschap als educatief waardenwerk te blijven zien. Dat, zoals ik in deze bijdrage in beeld breng, staat in onze tijd wellicht nog meer onder druk dan ooit.

Meer info
3,90