Waardenwerk 2025 102-103

Waardenwerk 2025 102-103

Omschrijving

3 Redactioneel Waardenwerk 102-103 • Harry Kunneman

Oratie
13 Educatie op een kruispunt: Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie in het Antropoceen • Caroline Suransky

Waardevolle praktijken (17)
26 ‘Met je eigen ontwrichtende ervaringen ruimte creëren voor ervaringen van anderen’.
Interview met Alie Weerman, lector GGZ en Samenleving, Hogeschool Windesheim Zwolle • Antoinette Bolscher, Marcel de Rooij

Zorg
37 Afwijkingen in het duister. Over vleermuizen, vluchtelingen, visionairen en filosofen • Wouter Kusters
49 In gesprek over het heersende zingevingsdiscours. Een tweegesprek tussen Tarek Khater en Brecht Molenaar • Brecht Molenaar
63 Zal het A.I. een zorg zijn? Vanessa Nurock over Zorg en A.I. • Richard Brons

De urgentie van normatieve professionalisering
70 Het is pas voorbij als de muziek geklonken heeft • Bart van Rosmalen
72 Normatieve Professionalisering en de natuurkracht van sociaal werk. Op de bres voor waardevolle praktijken vanuit de gedachte van Rechtvaardige Preventie • Carla Kolner en Simone van Dongen
81 Stevig staan, zin in de toekomst : een geloofwaardige democratische rechtsstaat vergt een denkende politie • Jan Nap
85 Verantwoord leven in de wetenschap. Over de kunst van het uitdrukken • Annika Smit

De ander als het kwaad
90 ‘Wij en Zij. De ander als het kwaad’ en de relational turn als hoop. Vraaggesprek van Marcel de Rooij met Jaap Wijkstra naar aanleiding van diens boek • Marcel de Rooij
102 Boekbespreking Wij en zij. De ander als het kwaad • Gert Schout

Onderwijs
106 Muzisch onderwijs in het Symbioceen. Inleiding • Govert de Vrieze
108 De innerlijke werkplaats van de leraar. Over muzische en pedagogische oefening • Michiel Bos
116 Symbioceen, Onderwijs, Discours • Floor Basten
120 Mogen wij alsjeblieft ook natuur zijn? • Ank Kramer
127 Wat te doen met burgerschapsonderwijs? • Charlie van de Veerdonk

Column
139 Sluitwerk • Mieke Moor

Nieuw Recht
141 De rechtstaat dicht(er)bij • Pieter Ippel & Marc Simon Thomas

Humanisme ter discussie (5)
148 Gezellig! Gasten onder elkaar • Frédéric Vandenberghe
161 Het Nieuwe Convivialistische Manifest. Convivialisme of Barbarij • Alain Caillé e.v.a

Column
186 Waardenwerk? • Martien Schreurs

Boekbesprekingen
190 Onderwijs: Hoe word ik een volwassen persoon en weet ik te bewegen in deze wereld?
Review Dissertatie Hanke Drop Playing in a jazz quartet or marching in a brass band: Exploring practices of teacher artistry • Sandra Schruijer
195 Goede zorg aan vrouwen met migratieachtergrond. Waarom we in ons boek een andere benadering van autonomie hebben ontwikkeld • Sawitri Saharso, Saartje Tack, Laurine Blonk
204 Salman Rushdie’s Knife als literair waardenwerk • Martien Schreurs

Onderwijs: Hoe word ik een volwassen persoon en weet ik te bewegen in deze wereld?

Onderwijs: Hoe word ik een volwassen persoon en weet ik te bewegen in deze wereld?

In dit review essay zal ik het proefschrift van de recent gepromoveerde dr. Hanke Drop bespreken, getiteld Playing in a jazz quartet or marching in a brass band: Exploring practices of teacher artistry (2025). De volgende vragen zijn hierbij leidend: Wat is de hoofdvraag en welke kernbegrippen hanteert Drop bij de beantwoording ervan? Zijn er vanuit een psychologisch en veranderkundig perspectief belendende begrippen te benoemen? Wat zijn de belangrijkste boodschappen van Drop? Het perspectief dat ik hanteer is die van een psychologe, waarbij ik pas echt psychologe werd ná mijn wetenschappelijke studie, door verdere scholing in de psychoanalyse, groepsdynamica, veranderkunde, geschiedenis, en, kunstgeschiedenis. Zo ontwikkelde ik mij als subject en kreeg ik steeds meer interesse in en verbinding met de wereld om me heen. Mijn perspectief is verder gekleurd door mijn levenslange werkervaring aan de universiteit (veelal in interdisciplinaire contexten), en de eigen praktijk als organisatie-adviseur aangaande de relationele dynamiek van interorganisationele samenwerking evenals complexe verandervraagstukken.

De vraagstelling van het proefschrift luidt: ‘How can Dutch teachers develop their teacher artistry to create an inclusive educational praxis that stimulates their learners (in Dutch [pre/higher] vocational education) to  ecome embodied persons situated in the world?’ (p. 16). Drop is kritisch op het huidige (beroeps)onderwijs, met haar meetcultuur en focus op kennis, cognitie en brein, dus hoofd boven hart en handen. De aandacht voor persoonswording is gering, evenals de vraag hoe actief deel te nemen aan de samenleving. Drop wijt het onder meer aan het Cartesiaans dualisme met het scherpe onderscheid tussen lichaam en geest. Handwerk is ondergeschikt aan het hoofdwerk, getuige de termen hoger en lager onderwijs, ook al worden de begrippen theoretisch en praktisch onderwijs meer en meer gebezigd. Maar natuurlijk is de mens niet zijn brein, en speelt het lichaam, zoals gemanifesteerd in ervaring en emoties, een essentiële rol.

Drop werkt met begrippen afkomstig uit verschillende disciplines, om de relevantie van subjectwording, aandacht voor het lichaam, voor de kunsten en voor de wereld om ons heen, te beargumenteren. Zo ontleent ze de term ‘embodied cognition’ aan de neurowetenschap en ‘subjectificatie’ aan de pedagogiek. Verder bouwt ze voort op de ideeën van politiek denker en filosofe Hannah Arendt over de kunsten en de wereld, evenals op haar begrip ‘amor mundi’, dat Drop gebruikt om het belang van de verbinding van de persoon met de wereld te introduceren. Een subject dat in contact staat met de eigen gevoelens en verlangens maar ook openstaat om te verkennen of deze gevoelens en verlangens aansluiten bij wat de wereld nodig heeft. Allemaal bouwstenen voor ‘teacher artistry’, omschreven als ‘the pedagogy of inviting learners to engage in movement, work with aff ect and emotions, and learn to give shape to their environments (‘making’) in accordance with what the world asks from them’ (p. 10). Overigens verwijst de term volgens Drop naar een uitoefening van het leraarschap als een ambachtelijk en een kunstzinnig beroep.

Meer info
3,90