Anders leren, anders werken? Verkenning naar de personele gevolgen van anders organiseren in het primair onderwijs.

Anders leren, anders werken? Verkenning naar de personele gevolgen van anders organiseren in het primair onderwijs.

Deborah van den Berg Jo Scheeren | 2018 | Arbeidsmarkt Platform
Gratis

Omschrijving

Scholen staan midden in de wereld van nu, maar bereiden hun leerlingen voor op de wereld van morgen. Dit heeft onder andere gevolgen voor de wijze waarop scholen hun onderwijs organiseren.
Door het onderwijs anders te organiseren verwachten zij beter aan te sluiten bij de behoeften van hun leerlingen en meer recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen. Ook verwachten scholen hun leerlingen op die manier beter voor te kunnen bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige beroep.
Dat het anders organiseren van onderwijs gevolgen heeft voor leerlingen en het onderwijs dat zij krijgen, lijkt dan ook logisch. Maar ook voor het personeel op school kan het anders organiseren, direct of indirect, gevolgen hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inhoud van hun werk, hun taken en werkbeleving.
In deze verkenning wordt daarom bij dit onderwerp stilgestaan.