Dilemma’s in het praktijkonderzoek

Dilemma’s in het praktijkonderzoek

Productgroep De pedagoog in de spotlights
Joop Berding | 2014
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

Het praktijkonderzoek door studenten in het hoger beroepsonderwijs (hbo) krijgt de laatste jaren veel aandacht. Er wordt volop gediscussieerd over de kwaliteit en de positie van dit type onderzoek in relatie tot het onderwijs. In dit artikel stel ik enkele dilemma’s van het praktijkonderzoek in de sociale op­ leidingen aan de orde. Vanuit een intern perspectief hebben deze betrekking op het verschil tussen wat studenten uit methodologieboeken leren en hoe onderzoek in het echt gaat, op de invulling van de rol van de onderzoeker en op de valkuilen die de student wachten gaandeweg het onderzoek. Daarnaast ga ik in op de ambigue betekenis van het begrip praktijk. Vanuit een extern perspectief doen zich vragen en dilemma’s voor door het inbrengen van de eis van maatschappelijke relevantie en de actor ‘opdrachtgever’ in de opleiding. Voor de opleidingen ligt er de uitdaging zich te verhouden tot deze dilemma’s.