Duitse Philantropijnen en de praktijk van de opvoeding in de late achttiende eeuw in Holland

Duitse Philantropijnen en de praktijk van de opvoeding in de late achttiende eeuw in Holland

Productgroep Idealen, idolen en iconen van de pedagogiek
3,90
Abonneeprijs: 1,56

Omschrijving

‘Alles is goed zoals het uit handen van de Schepper komt, alles raakt verdorven in handen van de mens’. Jean-Jacques Rousseau vatte in de openingszin van Emile de boodschap van zijn opvoedkundige roman treffend samen: natuur is beter dan cultuur. Het boek dat in 1762 in Parijs en Amsterdam van de drukpers was gekomen, was gebaseerd op een volstrekt nieuw uitgangspunt voor de pedagogie. De opvoeding van zijn geesteskind Emile vond plaats op het platteland, ver weg van steden, de ‘riolen van het mensenras’. Leren door ondervinding was het devies en dat begon met lopen zonder looprekjes, waarbij ‘het genot van de vrijheid’ eventuele kwetsuren vergoedde. De natuur was de beste leermeester en technische kennis moest worden verworven door op bezoek te gaan in de werkplaatsen van ambachtslieden.