Dynamisch toetsen van onderzoeksvaardigheden op het terrein van Natuur en Techniek bij leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs

Dynamisch toetsen van onderzoeksvaardigheden op het terrein van Natuur en Techniek bij leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs

Gratis

Omschrijving

In een heranalyse van data van een peilingsonderzoek in het najaar van 2015 is nagegaan wat de informatieve meerwaarde kan zijn van dynamisch toetsen ten opzichte van statisch toetsen, voor het vaststellen van onderzoeksvaardigheden uit het domein Natuur & Techniek bij leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs. Hiertoe zijn de data (n=203) gebruikt van één van de praktische opdrachten uit het peilingsonderzoek, de knikkerbaan.
Bij de afname van de opdrachten is afhankelijk van de voortgang bij de deeltaken, lees-, proceshulp en inhoudelijke hulp verstrekt, volgens een vast protocol van ‘graduated prompts’. Analyses gericht op het vaststellen van de gemaakte progressie in experiment 2 na ondersteunde deelname aan experiment 1 brachten groepen met een verschillend leerpotentieel aan het licht.
De grootste geconstateerde progressie maakten leerlingen die in experiment 1 ook na alle hulp niet tot een oplossing van een deelopdracht kwamen, maar daar wel zelfstandig in slaagden in experiment 2.
Het relatieve aandeel van niet-oplossers in experiment 1 met deze progressie bedroeg 36 % bij variabelen instellen 42% bij herhaald meten en 56% bij conclusies trekken.
Latente klasse-analyses resulteerden in drie groepen die elk een eigen hulpgeschiedenis doormaakten. Het grootste verschil betrof de gevoeligheid voor hulp bij een cruciale deelvaardigheid voor experimenteren: control-ofvariables.
Verder bleek bij een groep het geven van lees-/proceshulp een belangrijk aandeel te spelen bij het vinden van oplossingen. De groep leerlingen die het minst profiteerden van hulp bleken minder kennis te hebben van N&T en een negatiever beeld te hebben over de eigen onderzoeksvaardigheden.