Een hoopvolle toekomst. Hoe dan?

Een hoopvolle toekomst. Hoe dan?

José Middendorp | 2023 | NHL Stenden Hogeschool, Leeuwarden 2023
Gratis

Omschrijving

Samen, rond een tafel, tijdens een vergadering over primaire processen in het onderwijs. In dialoog met teamleiders en de directeur. Eén stoel is echter leeg. Een stoel voor het kind dat niet aanwezig is, maar wel aanwezig moet zijn. De lege stoel die ons telkens weer herinnert aan het waartoe van onze beslissingen. De lege stoel die ons telkens weer uitdaagt om op creatieve wijze bij te dragen aan een duurzame en democratische samenleving.

Deze setting is een hoopvol beeld. Samen ruimte nemen, stil staan, in dialoog zijn over en in het onderwijs. Daarbij ‘uitstaan’ naar de wereld (Biesta, 2018), in verbondenheid met het bestaan expliciet een stem geven aan het kind, door met het kind vragen te stellen aan jezelf, aan elkaar, aan het kind. En opstaan wanneer het nodig is. Opstaan omdat we geraakt worden en niet meer anders kunnen. Opstaan omdat we verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat er gebeurt. 

Vanwege de dagelijkse confrontatie met verscheidene crises in onze maatschappij en in de wereld, en effecten van de onderwijscultuur op kinderen en jongeren, voelen we als onderwijsprofessionals steeds sterker het appèl om in dit hoopvolle pedagogische perspectief te stappen: bijdragen aan ‘menszijn’ in het onderwijs, aan de vorming van personen en om jongeren en kinderen te helpen met zelfvertrouwen en veerkracht hun plek in de wereld te zoeken. Binnen de Academie Primair Onderwijs (APO) van NHL Stenden is behoefte om de aandacht voor het pedagogisch perspectief te vergroten (Korfage, 2021).  

Dit appèl pakken we op als lectoraat ‘Opvoeden en (op)leiden naar duurzaam en democratisch samenleven’. Het lectoraat dat vanaf 1 april 2022 deel uitmaakt van de Academie Primair Onderwijs met locaties in Assen, Groningen, Emmen en Leeuwarden voor de voltijd en deeltijd Pabo. In Meppel is de International Teacher Education for Primary Schools (ITEPS) en vanaf augustus 2023 vervoegt ITESS (International Teacher Education for Secondary Schools) zich bij de collega’s van ITEPS in Meppel. De academie heeft bovendien twee masters: Master Learning & Innovation (ML&I), met de special track Master International Teacher Education (MITE), en de Master Educational Leadership (MEL). Vanuit de academie wordt intensief samengewerkt met de Academie Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) en de Academie Social Studies, in het bijzonder de bachelor en master pedagogiek. Het lectoraat is verbonden en werkt samen met de onderzoeksgroep van de Academie PO en vo/mbo.