Een steuntje in de rug

Een steuntje in de rug

Nancy Davis | 2007 | 9789066658370
9,95
Abonneeprijs: € 3,98

Omschrijving

Kinderen vinden het heerlijk als de leerkracht een verhaal vertelt of voorleest. Het werkt ontspannend en er ontstaat een plezierige, intieme sfeer in de klas die nieuwe energie geeft. Ook met therapeutische verhalen werkt het zo.
In elke klas zit wel een kind dat moeite heeft met het leren van nieuwe dingen. Of een kind dat zichzelf reuze stoer voordoet en vervelend gedrag vertoont, terwijl het eigenlijk heel onzeker is. Soms is er onzichtbaar verdriet om een opa of oma die overleden is, of omdat er een echtscheiding is uitgesproken. Er is het kind dat moeite heeft met het sluiten van vriendschappen, dat sociaal niet zo vaardig is. Zo zijn er talloze voorbeelden van situaties rondom kinderen, waarin ze best een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Het is niet altijd mogelijk daar op school individueel aandacht aan te besteden. Maar het vertellen van therapeutische verhalen in de groep, kan kinderen nou net dat steuntje geven.

Nancy Davis, psycholoog, is een deskundige op het gebied van post traumatic stress disorder en werkt zowel met kinderen als volwassenen. In haar werk maakt zij veel gebruk van therapeutische verhalen. Ria Pasman, therapeute, maakte een keuze uit die verhalen gebaseerd op haar jarenlange schoolervaring. Martine Delfos schreef het voorwoord.
Een ondersteunende bundel die een praktisch handvat biedt voor leerkrachten en therapeuten.

Het gebruik van therapeutische verhalen in de klas
‘Juf, vertel je vandaag weer een verhaal?’ Enthousiaste koppies kijken me verwachtingsvol aan, terwijl ik de klas binnenloop. ‘Gaan we dan ook weer tekenen? Ja toch, juf?’ roept een meisje er achteraan. Glimlachend knik ik iedereen toe: ‘Ja, ik zal vertellen’ en ‘Ja, ze mogen ook weer tekenen over het verhaal’. Een kwartier later loop ik tussen druk tekenende en kleurende kinderen door. Regelmatig knoop ik een praatje aan, waarbij het kind vol verve vertelt over de tekening. De sfeer in de klas is geweldig: magisch, ontspannen, plezierig en tegelijkertijd heel energiek. Iedereen is druk. Als het tijdsein gegeven wordt, gaat er een zucht door de klas. Zo, dat was een fijne middag!

Met dit praktijkvoorbeeld heeft u in een paar zinnen de kracht te pakken van het gebruik van therapeutische verhalen in de klas. Als leerkracht bent u allang bekend met het voorlezen en vertellen van verhalen. U weet hoe belangrijk ze zijn voor kinderen en hoe ze er van genieten. Therapeutische verhalen kunnen hier naadloos op aansluiten. In elke klas zit wel een kind dat moeite heeft met het leren van nieuwe dingen. Of een kind dat zichzelf reuze stoer voordoet en vervelend gedrag vertoont, terwijl u best weet dat er een heel onzeker kind onder al dat uiterlijk vertoon zit. U weet ook dat er soms onzichtbaar verdriet is, om een opa of oma die overleden is, of omdat er een echtscheiding is uitgesproken. U kent het kind dat moeite heeft met het sluiten van vriendschappen, dat sociaal niet zo vaardig is. Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen van situaties rondom kinderen, waarin ze best een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Individueel is daar op school niet zo makkelijk iets aan te doen. Maar therapeutische verhalen vertellen in de groep, kan nou net zo’n steuntje bieden!