Grondbeginselen van de opvoeding en het onderwijs voor ouders, leermeesters en opvoeders

Grondbeginselen van de opvoeding en het onderwijs voor ouders, leermeesters en opvoeders

Gratis

Omschrijving

Wanneer wy, in het laatstverlopen jaar, een Uittreksel en Bericht gaven van het Eerste Stuk deezes belangryken Werks, hebben wy onze hoogachting voor den Schryver, en onze gedachten over de waarde van zynen Arbeid, reeds zo duidelyk aan den dag gelegd, dat wy niet noodig oordeelen tegenwoordig daarover te spreeken. Nuttiger en aangenaamer voor onze Leezeren zal het zyn, indien wy, zoveel de ruimte van ons Maandwerk toelaat, hun verslag doen van den inhoud deezes Tweeden Stuks, op dezelfde wyze, als wy omtrent het Eerste gedaan hebben.

Dit Stuk dan bevat het Twede Deel deezer Grondbeginselen, handelende over de Vorming des Verstandsof het Onderwys. Het bestaat, even gelyk het eerste, uit Twee Boeken, waarvan het Eerste tot Opschrift heeft: Algemene Grondbeginselen van het aanvangelyk Onderwys.

Dit Boek begint, § 128 env., met eenige voorlopige aanmerkingen, als 1. Over de byzondere natuur van het Onderwys, voorzover men het onderscheidt van de Opvoeding. 2. Over het eigen Onderwys, zonder hulpe van anderen, waardoor men, zonder eenigen Leermeester, of uit zichzelven allen voorraad zyner denkbeelden put, of ten minsten, zonder vreemden bystand, bouwstoffen zoekt, te zamen brengt en in orde schikt. De Schryver staat toe, dat men voorbeelden heeft ‘van enige grote mannen, die langs dezen weg welligt scheppende vernuften geworden zyn.’