Hallo? Contact! (2)

Hallo? Contact! (2)

Productgroep Ouderschapskennis 2017-2
3,90

Omschrijving

In de vorige Ouderschapskennis publiceerden we een voorpublicatie uit deel vier en vijf van de herziene druk van het Handboek Methodische Ouderbegeleiding. Aanmelding, onderzoek en de adviesfase staan hierin centraal. Alice van der Pas gaf ter illustratie drie voorbeelden van aanmeldtelefoontjes, waaronder dat met mevrouw Van Daalen. Deze moeder lijkt in het eerste telefoontje verdere hulp een beetje af te houden. Hoe verloopt het contact daarna?

Hoe kunnen ouderbegeleiders zich vanaf het eerste telefoontje verbinden met ouders? Uit de voorbeelden van aanmeldtelefoontjes in mijn vorige artikel blijkt dat ‘snelcontact’ het antwoord is op deze vraag. Géén vragenlijsten. Ouders die bellen met een opvoedpuzzel willen aan de andere kant van de lijn meteen iemand met kennis van zaken en met aandacht voor hun verhaal. Dat is haalbaar, óók in het korte tijdsbestek van een aanmeldtelefoontje, mits we professionals inzetten met verstand van ‘informatie maken’. Met ‘informatie maken’ bedoel ik: losse, warrige of schijnbaar betekenisloze gegevens betekenis geven voor de cliënt door ze te ordenen, sorteren en herordenen, ontwarren of juist te combineren.