Inleiden/Uitleiden. Kanttekeningen van een beperkt publiek

Inleiden/Uitleiden. Kanttekeningen van een beperkt publiek

Productgroep De publieke betekenis van pedagogisch denken en handelen
3,90
Abonneeprijs: 1,56

Omschrijving

Technologisering van het pedagogisch denken en handelen
In een interview met het weekblad Knack liet de politicologe Chantal Mouffe recent onder meer het volgende optekenen:

Politieke kwesties zijn hoe langer hoe meer technische kwesties geworden. In plaats van politici lijken het steeds vaker de experts die het moeten oplossen. En dat is uiteraard geen goede zaak. De democratie kan niet zonder conflict. (De Ceulaer, 2009, p. 61)

De redenering die Mouffe in dit interview maakt over politiek gaat mutatis mutandis ook reeds geruime tijd op voor het domein van opvoeding, onderwijs en vorming. Men kan immers moeilijk ontkennen dat een technologische rationaliteit hoe langer hoe meer de kern van het pedagogisch denken en handelen is gaan uitmaken. Voorbeelden hiervan zijn legio en deze zijn zowel in de dagelijkse praktijk als in het domein van de politieke besluitvorming duidelijk terug te vinden.