Kans in Taal: de KiT - De Nederlandse woordenschat vergroten via de thuistaal

Kans in Taal: de KiT - De Nederlandse woordenschat vergroten via de thuistaal

2022 | UvA
Gratis

Omschrijving

In de huidige diverse Nederlandse samenleving spreken veel kinderen thuis een andere taal dan het Nederlands. Leerlingen die het Nederlands niet als thuistaal hebben of leerlingen uit een taalarme omgeving moeten op school kennis opdoen in een taal die ze nog aan het leren zijn. Hierdoor kost het meer moeite om conceptbegrip op te doen van belangrijke begrippen op school in de Nederlandse taal. Een manier om dit conceptbegrip te bevorderen heet ‘translanguaging’. Dat wil zeggen dat je bij het aanleren van nieuwe concepten in de schooltaal voortbouwt op wat de leerling al weet vanuit de thuistaal.

In de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) hebben leerkrachten en directies van verschillende basisscholen in samenwerking met onderzoekers een meertalige aanpak ontwikkeld, die is gebaseerd op de theorie van translanguaging. Deze aanpak heet ‘Kans in Taal’. Het is een aanpak waarbij kinderen woorden die op school worden aangeboden (binnen de taal- en rekenmethode) thuis met hun ouders, in hun voorkeurstaal bespreken en er actief, maar op een laagdrempelige manier mee aan de slag gaan. In drie opeen- volgende jaren is deze aanpak vormgegeven en onderzocht in de praktijk. Het blijkt dat de aanpak verschillende positieve (ervaren) effecten heeft op de ontwikkeling van leerlingen, zowel op hun schoolse prestaties als op sociale aspecten, zoals welbevinden, motivatie en zelfvertrouwen.