Onderwijsvernieuwing als interpretatief onderhandelen.

Onderwijsvernieuwing als interpretatief onderhandelen.

Gratis

Omschrijving

De implementatie van onderwijsvernieuwingen is een complex proces waarbij schoolteamleden vernieuwingsoproepen interpreteren en vertalen naar hun eigen situatie. Op basis van een kwalitatieve meervoudige gevalsstudie van vijf secundaire scholen die het M-decreet (gericht op meer inclusief onderwijs) implementeren biedt deze studie een conceptuele concretisering van het implementatieproces van onderwijsvernieuwingen. De analyse van (voornamelijk) interviewdata met 25 schoolteamleden illustreert hoe implementatieprocessen beschouwd kunnen worden als het resultaat van interpretatieve onderhandelingsprocessen en hoe agenda’s van actoren (bestaande uit doelen en belangen) een belangrijke rol spelen in dit proces. Die conceptuele concretisering bouwt verder op inzichten uit het betekenisgevingsperspectief en de rol van structuren, maar belicht daarnaast ook het strategische en politieke karakter van de vertaalprocessen bij vernieuwingen. Kernwoorden: Onderwijsvernieuwing, implementatie, ext