Partners in parenting

Partners in parenting

Marije Kesselring | 2016 | © 2016 Marije Kesselring
Gratis

Omschrijving

A study on shared childrearing responsibilities between parents and nonparental adults

In dit proefschrift staat een contextuele benadering van opvoeden centraal: de pedagogische civil society, wat omschreven kan worden als de gezamenlijke activiteiten van burgers rondom het opgroeien en opvoeden van kinderen en adolescenten (De Winter, 2008). De pedagogische civil society (PCS) is op zichzelf een relatief nieuw begrip, maar heeft zijn wortels in verschillende wetenschappelijke benaderingen en concepten, zoals het transactioneel ecologisch model, de positieve psychologie en empowerment. De PCS-benadering is gericht op empowerment van burgers door het versterken van de gezamenlijke verantwoordelijkheden rondom het opgroeien en opvoeden van kinderen en adolescenten. In Nederland en andere Westerse landen heeft deze benadering in aanloop naar de transformatie van het jeugd- en gezinsbeleid in toenemende mate aandacht gekregen. In Nederland zijn er de afgelopen jaren verschillende initiatieven ontwikkeld om de PCS te versterken. Een voorbeeld hiervan is het programma Allemaal opvoeders (Alop), waarin elf gemeenten tussen 2009 en 2011 activiteiten georganiseerd hebben om de betrokkenheid van de civil society bij het opvoeden van jeugdigen te bevorderen. 
Het doel van dit proefschrift was tweeledig. Ten eerste, bijdragen aan een verdere theoretische verkenning van de PCS als een contextuele benadering voor opvoeden. Ten tweede, verkennen of er steun voor deze benadering gevonden kon worden door de effecten van Alop te onderzoeken, een programma waarin de PCS-benadering werd geoperationaliseerd.