Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap. Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs.

Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap. Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs.

Gratis

Omschrijving

Onderwijs is geen ding, ook geen organisme, maar een culturele activiteit. Dingen en organismen kan men op hun werking onderzoeken; de vraag is nu of dat ook het geval is met culturele activiteiten. Kun je zulke activiteiten op dezelfde manier onderzoeken als dingen en organismen? Of zijn ze van een geheel andere orde?
De auteurs van Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap beantwoorden die laatste vraag bevestigend. In tegenstelling tot het ‘gedrag’ van dingen en organismen – waarvan men inderdaad de werking kan onderzoeken –, kenmerkt onderwijs zich door intentionele, doelgerichte handelingen.
‘Handelen’, zo schrijven de redacteuren van het boek, ‘is iets anders dan gedrag. Handelen is wat mensen doen, bedoeld handelen, en handelen in relatie’. Als doelgericht, tussenmenselijk handelen kenmerkend is voor onderwijs, vraagt onderwijs een onderzoeksaanpak die afwijkt van de aan de natuurwetenschap ontleende op werking gerichte aanpak.
Over die ‘afwijkende’ onderzoeksaanpak gaat Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap