Schoolstrijd - ouders op de bres voor beter onderwijs

Schoolstrijd - ouders op de bres voor beter onderwijs

Karina Schaapman | 2000 | 90-6665-353-1
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

Een goed aangeschreven basisschool in de Amsterdamse grachtengordel, waar de ouders vol vertrouwen hun kinderen naar toe brengen. De school ligt in de buurt, oogt gezellig, groeit en bloeit. Mooier kan het eigenlijk niet. Maar dan beginnen er toch twijfels te komen over de kwaliteit van het onderwijs. Want waarom is er eigenlijk geen rapportage over de schoolvorderingen van de kinderen? En waarom is er niet voorzien in extra hulp voor kinderen die dat nodig hebben? En als dan uit een test blijkt dat haar zoon erg achterloopt in vergelijking met leeftijdsgenootjes en de school niet thuis geeft, huurt een moeder ten einde raad bijlessen in. Dat kost haar een rib uit het lijf. Ze probeert de kosten te verhalen op het schoolbestuur, de gemeente Amsterdam.. Dit blijkt het begin van een proces met een enorme uitwerking voor het Nederlandse onderwijs. Nog nooit heeft een ouder een schoolbestuur aansprakelijk gesteld voor slecht onderwijs en wordt kwaliteit van onderwijs gezien als een verantwoordelijkheid van de scholen zelf. Aan die situatie lijkt nu een eind te zijn gekomen.

In dit boek staat het volledige en schokkende verhaal van die moeder. Vanaf het moment dat Karina Schaapman op zoek ging naar een school voor haar kinderen tot en met de rechtszaak tegen de gemeente Amsterdam die zij uiteindelijk won en daarmee onbedoeld onderwijsgeschiedenis schreef.
Het verhaal leest als een roman, maar maakt tevens schrijnend duidelijk dat goed onderwijs in Nederland niet vanzelfsprekend is. Daarmee biedt het boek ook nieuwe inzichten en praktische handvatten voor iedere ouder en onderwijzer die kwaliteit van onderwijs ter harte willen nemen.

 

Als de overheid zijn taak van bewaking van de onderwijskwaliteit verwaarloost, onttrekken ook de meeste burgers zich aan hun burgerplicht om van hun overheid goed onderwijs voor allen te eisen. Daarentegen zoeken zij individueel een betere school en sturen hun kind daar naar toe. Zo geven deze ouders voorrang aan het individuele belang van hun kind (goed onderwijs voor deze leerling) in plaats van het gemeenschappelijke belang van alle kin- deren (goed onderwijs voor alle leerlingen). Karina Schaapman heeft dat niet gedaan. Zij is opgekomen voor het gemeenschappelijke belang van alle kinde- ren. Daarmee heeft zij getoond haar burgerplicht te kennen. In het onderwijs zijn meer ouders die hun burgerplicht kennen nodig. Want als de meeste ouders de voorrang blijven geven aan het individuele belang van hun kind en zo hun burgerplicht verwaarlozen, zullen de kwaliteitsverschillen in het onderwijs alleen maar verder groeien, ten nadele van de samenleving als geheel.
Jaap Dronkers
Hoogleraar Empirische Sociologie Universiteit van Amsterdam