Startnotitie kerndoelen digitale geletterdheid

Startnotitie kerndoelen digitale geletterdheid

Gratis

Omschrijving

Startnotities zijn een belangrijk instrument voor het ontwikkelen van conceptkerndoelen. Ze brengen per leergebied de ontwikkelingen binnen onderwijsbeleid, onderzoek, onderwijspraktijk en samenleving in kaart en leggen zo een solide basis onder het ontwikkelwerk. De startnotities zijn geschreven door curriculumexperts van SLO. Bij de totstandkoming zijn externe deskundigen betrokken, onder wie vertegenwoordigers van de vakvereniging, leraren, lerarenopleiders, toetsdeskundigen, wetenschappers en vakdidactici.

Deze startnotitie kerndoelen digitale geletterdheid biedt specifiek zicht op de relevante en actuele ontwikkelingen voor het nieuwe leergebied digitale geletterdheid in het primair onderwijs (po) en de onderbouw van het voortgezet onderwijs (vo). Vanuit deze ontwikkelingen zijn curriculaire uitdagingen voor het leergebied geformuleerd, die meegenomen worden in het traject van de actualisatie van de kerndoelen voor het po en de onderbouw vo. De notitie bestaat uit de volgende onderdelen:

•          huidige situatie en positie van het leergebied digitale geletterdheid;
•          probleemanalyse; 
•          ontwikkelingen in de maatschappij en in het leergebied;
•          curriculaire uitdagingen. 

Deze startnotitie bouwt voort op de trendanalyse van SLO (Van Rooyen, 2021), inzichten uit de domeinbeschrijving van SLO (Fisser en Strijker, 2019), de eerder ontwikkelde startnotitie (SLO, 2018a) en opbrengsten en adviezen van het ontwikkelteam digitale geletterdheid in het kader van Curriculum.nu (2019). Andere input omvat de werkopdracht van het ministerie van OCW aan SLO en de operationalisering daarvan in werkinstructies, de adviezen van de Tijdelijke wetenschappelijke curriculumcommissie, waaronder het hanteren van een rationale bestaande uit de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Daarnaast is gebruik gemaakt van de startnotitie voor de eindtermen van de bovenbouw vo (SLO, 2021).