Tijd voor pedagogiek

Tijd voor pedagogiek

Productgroep TijdschriftPedagogiek_AUP2018
Gratis

Omschrijving

In deze licht bewerkte versie van mijn oratie probeer ik in drie stappen te laten zien waar de unieke en onderscheidende bijdrage van ‘pedagogiek’ aan de theorie en praktijk van het onderwijs uit bestaat. Ik doe dit ten eerste door ‘pedagogiek’ te karakteriseren als een geïnteresseerde wetenschap van actie en door te benadrukken dat het centrale belang van ‘pedagogiek’ te maken heeft met emancipatie, dat wil zeggen met volwassen manieren om iemands leven te leiden. Ik gebruik dit, ten tweede, om een ​​nogal algemeen misverstand over de rol van onderwijs in de vorming van de persoon te ontkrachten, door aan te tonen dat dit niet gaat over de vorming van individuen volgens bepaalde afbeeldingen of idealen, maar eerder gericht is op de kwestie van wat het betekent om te bestaan ​​als (a) persoon. Dit laat zien dat ‘pedagogiek’ bezig is met existentiële vragen: vraag over wat het betekent om iemands leven te leven, individueel en samen met anderen. In de derde en laatste stap laat ik zien wat dit betekent voor scholing, pleiten voor onderwerping van onderwijs en een omgedraaid curriculum en schetsen van het verband met de kwestie van democratie. Ik sluit af met twee gebieden voor verder onderzoek. Ten eerste, om een ​​sterke nadruk in het onderwijs op waarneembaar gedrag tegen te gaan, pleit ik voor het belang van innerlijkheid. Ten tweede stel ik voor dat we onderwijs niet moeten beschouwen als een gebied waarop we humanistische waarden kunnen toepassen, maar dat we eerder de vraag moeten stellen wat het feit dat we wezens zijn die onderwijzen en kunnen worden onderwezen, onthult over onze menselijkheid en mens-zijn.