Wat moet dat met al die data op school?

Wat moet dat met al die data op school?

Piet van der Ploeg | 2021 | Piet van der Ploeg
Gratis

Omschrijving

In de jeugdzorg wordt het meer en meer gebruikelijk om te werken met big data: grote hoeveelheden informatie over ouders en kinderen verzamelen, bewaren, vergelijken, delen, koppelen, verwerken, gebruiken. Het is allemaal goed bedoeld. Het gebeurt met het oog op het voorkomen en verhelpen van problemen: gerichte en efficiënte preventie en interventie, gestuurd door slimme data, risicotaxaties en risicoprofielen. Niettemin is hierop de nodige kritiek gekomen, begrijpelijkerwijs. Er zijn ernstige zorgen over bemoeizucht en vooringenomenheid en over schending van de privacy en andere rechten van ouders en kinderen.

Hoe staat dat eigenlijk in het onderwijs? Deze vraag kwam bij me op toen ik onlangs kort na elkaar een advertentie las van Schoolaris, een post las over wijziging van ParnasSys, de nieuwe website zag van Sociogram en bericht kreeg over een update van Magister. Schoolaris, Sociogram, Magister en ParnasSys: vier systemen waarmee informatie van leerlingen wordt verzameld, bewaard, vergeleken en gedeeld.