[Whitepaper] Niet alle kinderen krijgen een goede start in hun leven. Een flinke groep heeft te maken met stressvolle gebeurtenissen, zoals armoede, geweld, misbruik, verwaarlozing, racisme, scheiding, pesten, ziekte en overlijden van dierbaren. Ouders doen hun best, maar leven regelmatig onder stressvolle omstandigheden die hun weerslag hebben op henzelf en daardoor ook op hun kinderen. Als maatschappij hebben we veel werk te doen om beter voor alle mensen te zorgen, waardoor cirkels van stress en trauma doorbroken worden. Helaas hee? dat ?jd nodig en de kinderen die vandaag in je klas zitten kunnen daar niet op wachten.
Gelukkig kun je wel degelijk iets doen. Ten eerste zorgen dat jouw school een veilige plek is waar ieder kind gezien wordt en krijgt wat het nodig heeft. Ze zijn vijf dagen per week op school; laat die kostbare uren voedend zijn! Daarnaast kun je concreet werken aan veerkracht. Uit onderzoek blijkt dat een hogere veerkracht beschermend werkt tegen de impact van stressvolle gebeurtenissen. Ondanks stress en trauma is mentale gezondheid en welbevinden van kinderen beter als ze veerkrachtiger zijn.
Brug tussen wetenschap en praktijk
Er is een wildgroei aan programma’s voor mentaal welzijn. Veel daarvan pretenderen wetenschappelijk bewezen te zijn. Er is dan echter regelmatig sprake van onderzoek dat gericht is op het meten van effecten van een interventie. Je weet dan echter niet welke factoren in de interventie precies werken en waarom. Bovendien gaan ze uit van gemiddelden. Daardoor kan een bepaalde interventie voor de ‘gemiddelde’ leerling een positief effect geven, maar voor een deel van de groep een negatief effect. Helaas bestaat die groep vaak uit leerlingen die het meeste worstelen.