Auteurs

5 producten gevonden.
Naar een democratische inclusieve pedagogie voor het jonge kind. De erfenis van het Step by Step programma

Naar een democratische inclusieve pedagogie voor het jonge kind. De erfenis van het Step by Step programma

Jan Peeters

Een stem geven aan de belangrijkste actoren van een succesvol grootschalig programma voor jonge kinderen Sinds ik begon te werken in kinderopvang en kleuteronderwijs, eerst als pedagogisch coach en later als...
Meer info
Gratis
H14. De beweging van de oudercrèches in Frankrijk

H14. De beweging van de oudercrèches in Frankrijk

Jan Peeters

Door de toenemende participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt worden steeds meer kinderen op zeer jonge leeftijd aan de kinderopvang toevertrouwd. Tegelijkertijd zien we hoe de sector van de kinderopvang de...
H7. Omgaan met diversiteit

H7. Omgaan met diversiteit

Caroline Boudry Renilde Claesen Jan Peeters Michel Vandenbroeck

In dit artikel geven we een overzicht van wat het omgaan met de maatschappelijke diversiteit kan inhouden. In hoofdstuk 6 over de maatschappelijke rol van kinderopvang beschreven we omgaan met diversiteit reeds...
H4. Een noodzakelijke ommezwaai naar professionalisering en duurzaamheid

H4. Een noodzakelijke ommezwaai naar professionalisering en duurzaamheid

Jan Peeters

In hoofdstuk 1 (Een stapje terug: historische perspectieven) werd uitgelegd waarom de Vlaamse kinderopvang niet is uitgegroeid tot een volwaardige professionele sector. Dit gebeurde wel in andere sectoren in...
H2. Kinderen en Europa

H2. Kinderen en Europa

Jan Peeters

Wat heeft Europa met voorzieningen voor kinderen te maken? Op het eerste gezicht niets, want kinderopvang is een bevoegdheid van de nationale staten (zoals in Nederland) of van de regio’s of deelstaten...