PIP 108 - 2019

PIP 108 - 2019

Omschrijving

Biografie - Ivan Illich (1926-2002)

Biografie - Ivan Illich (1926-2002)

Weinig pedagogen of onderwijskundigen zullen zich in hun werkzaamheden nu nog beroepen op Ivan Illich. Met zijn kritiek op het onderwijs en andere instituties liep hij voorop in het twijfelen over de maakbaarheid van de samenleving. De links-radicale en tegelijk romantisch-idealistische denker uit het eind van de vorige eeuw liet weinig heel van het ongebreideld optimisme over wat de ‘social engineers’ zoal vermochten.

Meer info
3,90
Interview - Vittorio Busato

Interview - Vittorio Busato

‘Het boek is geen ode aan de DSM, maar aan de verschillen tussen mensen’
De inzet van de DSM heeft de orthopedagogiek ingrijpend veranderd. Ook binnen de klinische psychologie klinkt kritiek. In What’s wrong with me? Gezichten achter de DSM portretteerde Vittorio Busato vijftig volwassenen met een psychopathologische diagnose. Bas Levering sprak met hem over wat zo’n label voor hen betekent.

Meer info
3,90
Onderzoek - Tussen droom en werkelijkheid

Onderzoek - Tussen droom en werkelijkheid

Veel jongeren zijn opgevoed met het idee dat ze ‘alles kunnen worden’. Maar hoe staat het met hun loopbaanidealen als ze tegen de dertig lopen? En hoe is het te verklaren dat jongeren met ogenschijnlijk dezelfde kansen en mogelijkheden, toch heel verschillend terecht kunnen komen?

Meer info
3,90
Pedagogiek - Het Waaiermodel

Pedagogiek - Het Waaiermodel

‘Residentiële hulpverlening de wereld uit!’ Dit motto verwoordt de toegenomen overtuiging om uithuisplaatsingen uit het hulpverleningsarsenaal te verbannen. Risico’s op mislukking of zelfs beschadiging zijn te groot. Alternatieven voor behandeling in de eigen omgeving zijn beschikbaar. Een residentieel aanbod kan echter niet zomaar volledig worden geschrapt. Er is daarom blijvend aandacht nodig voor de kwaliteit van het vakmanschap van de residentiële hulpverleners. In dit artikel wordt het Waaiermodel© geïntroduceerd waarmee geprobeerd wordt om daaraan een bijdrage te leveren.

Meer info
3,90
Pedagogiek - Recht op een toekomst. Traumatische ervaringen van vluchtelingenkinderen

Pedagogiek - Recht op een toekomst. Traumatische ervaringen van vluchtelingenkinderen

In de asielproblematiek zijn kinderen zoals Lili en Howick en Nemr regelmatig inzet van de discussie. Moeten alle gevluchte kinderen per definitie onder een kinderpardon vallen, of gelden voor hen dezelfde regels en wetten als voor volwassenen? Hebben kinderen recht op extra bescherming of worden ze vooral ‘gebruikt’ om het sentiment aan te wakkeren? En de Tweede Wereldoorlog, wat heeft die er nu weer mee te maken?

Meer info
3,90
PIP 108 - 2019 (complete uitgave)

PIP 108 - 2019 (complete uitgave)

 PIP 108 - 2019 (complete uitgave)

Meer info
9,95