Alles tot hulp, niets tot hinder: grootheidswaan, ambivalentie en grenzen in de alliantie tussen ouders en school

Alles tot hulp, niets tot hinder: grootheidswaan, ambivalentie en grenzen in de alliantie tussen ouders en school

Productgroep Ouderschapskennis 2004-1
Daniël rank | 2004
3,90

Omschrijving

In dit artikel laat ik zien hoe we met behulp van psychoanalytische concepten en psychoanalyse als onderzoeksmethode inzicht kunnen krijgen in de verschillende manieren waarop ouders en school elkaar ervaren, vooral als ze met elkaar moeten overleggen over het welzijn van een probleemkind.

Het artikel bestaat uit vier delen:
• een inleiding over de problemen die zich voordoen bij het vormen van een positieve samenwerkingsrelatie;
• een bespreking van de dynamiek van idealisatie;
• een bespreking van de ingewikkelde problemen bij desillusies;
• een deel over processen van herstel in de alliantie tussen school en ouders.
*Daniel Frank PhD was verbonden aan de Orthogenic School of the University of Chicago, die vooral bekend werd door Bruno Bettelheim’s werk aldaar.

Oorspronkelijke titel: Everything to help, nothing to hinder: grandiosity, ambivalence and boundaries in the parent-school alliance. (1992). In: J. Seevak Sanders & Barry L. Childress (Eds.) Severely disturbedyoungsters and the parental alliance. New York, London, Norwood (Austr.): The Haworth Press, Inc.
De oorspronkelijke tekst is door de redactie ingekort.