De pedagogische dimensie van formuleer- en schrijfstijlonderwijs binnen het schoolvak Nederlands

De pedagogische dimensie van formuleer- en schrijfstijlonderwijs binnen het schoolvak Nederlands

Gratis

Omschrijving

In verschillende onderwijspedagogische studies is recentelijk geconstateerd dat de pedagogische dimensie van (middelbaar) onderwijs de afgelopen decennia, in ieder geval vanaf de jaren negentig, uit beeld is geraakt Onderwijspedagogen beweren daarmee niet dat de pedagogische dimensie zelf uit het onderwijs is verdwenen. Dat zou ook niet kunnen, want docenten (en scholen) onderhouden onvermijdelijk een bepaalde pedagogische relatie met hun leerlingen.Wat deze onderwijspedagogen constateren is dat betrokkenen (zoals docenten, vakdidactici, curriculumontwikkelaars en onderwijsmanagers) pedagogische thema’s minder dan voorheen tot onderwerp maken van gesprek, onderzoek en beleid. Er is dan uiteraard nog wel sprake van impliciete pedagogiek, maar veel minder van expliciete pedagogiek. Deze constatering betreft het Nederlands onderwijs in zijn algemeenheid.
In dit artikel stellen we specifiek de vraag in hoeverre het schoolvak Nederlands is gericht op pedagogische waarden en doelen, waarbij we ons beperken tot het belangrijke curriculumonderdeel taalvaardigheid – en meer in het bijzonder stijl- en formuleervaardigheid in de midden- en bovenbouw havo/vwo.