[voorwoord]
Dat je goed moet kunnen rekenen en dat je goede wiskundevaardigheden nodig hebt, blijkt dagelijks. Zowel in je persoonlijk leven als in je opleiding of werk kom je cijfers tegen. Bijvoorbeeld in...
R. Petit E. van Schooten A. Hermans D. Elshof F. Scheltinga
Met dit onderzoek is zowel in het primair als het voortgezet onderwijs de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen...
School, hulpverlening en jongerenwerk helpen jongeren om doelen na te streven die bijdragen aan hun functioneren in de samenleving. Maar soms vinden belemmeringen in de ontwikkeling van jongeren juist hun...
Krijg zicht op welke facetten van belang zijn bij LOB, zodat je LOB binnen havo en vwo kunt vorm geven, versterken en borgen.
Deze handreiking is bedoeld als hulpmiddel bij het versterken en borgen van het...
Michiel Asselman Dr. Bas Levering Evelyne Offerman
In PiP 129 betoogt Bas Levering in zijn opiniestuk ‘Trauma en veerkracht als achteraf-begrippen’, dat de inmiddels alledaags geworden begrippen trauma en veerkracht vaak naar believen worden...
Startnotities zijn een belangrijk instrument voor het ontwikkelen van conceptkerndoelen. Ze brengen per leergebied de ontwikkelingen binnen onderwijsbeleid, onderzoek, onderwijspraktijk en samenleving in kaart...
Burgerschapsonderwijs draagt bij aan de voorbereiding van studenten op volwaardig functioneren in en deelname aan de maatschappij. In Nederland betekent dat samenleven met respect voor elkaar, voor de...
Drie jaar geleden zette docent klassieke talen Kurano Bigiman op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam-Zuidoost een gymnasiumafdeling op. Om die reden werd hij op 14 februari dit jaar verkozen tot Amsterdammer van...
Op een verjaardag, ruim voor coronatijd, raken we aan de praat met Iwan, docent in het voortgezet onderwijs. Hij vertelt enthousiast over de ontwikkelingen op zijn school: in de bovenbouw moet het vanaf volgend...
1. Welke aspecten van digitale geletterdheid zijn, bewust of onbewust, tijdens de coronaperiode ontwikkeld bij leerlingen volgens onderwijs- professionals?
Leerlingen hebben tijdens de coronaperiode vooral...