De school met de leukste leerlingen

De school met de leukste leerlingen

Productgroep TSO Magazine 2025
Luca Walburg | 2025
Gratis

Omschrijving

Het is nooit saai hier op de Gerhardschool, onze kinderen zijn puur. Onze leerlingen zijn by far de leukste kinderen van Amsterdam en omstreken. Een bijdrage van Luca Walburg, zorgcoördinator op de Gerhardschool. 

Onze school is gehuisvest in een monumentaal pand uit 1929 gelegen in Amsterdam Oost. Al meer dan tachting jaar wordt op deze plek onderwijs geboden aan leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte op het gebied van werkhouding, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Een authentiek pand van buiten, met een warme uitstraling binnen. Na een flinke verbouwing kom je nu binnen in een ruimtelijke school met warme pastelkleuren. Iedereen is welkom in de open pastelroze keuken, gekozen door de leerlingenraad van de Gerhardschool, het hart van de school. Het is er overzichtelijk en gemoedelijk. Dit wordt bij binnenkomst al duidelijk, waardoor je direct een huiskamergevoel ervaart.

Een traumasensitieve cultuur Op de Gerhardschool maakt iedereen zich hard voor de leerlingen en wordt samen hard gewerkt om een traumasensitieve cultuur neer te zetten. Weg met de old fashion top down en koele/ afstandelijke aanpak. Het team kijkt continu achter het gedrag en houdt rekening met kernovertuigingen, triggers en copingstrategieën. We doen dit samen. We houden ons bezig met dat emoties er mogen zijn en dat het gaat over hoe je deze mag en kan uiten. Dit vraagt natuurlijk ook van het team om je bewust te zijn van je eigen onzichtbare koffer, zoals we dat zo mooi noemen binnen de traumasensitieve aanpak. Wees je bewust van je eigen kernovertuigingen, emoties, triggers en copingstrategieën, dat maakt je een goede professional. Onze leerlingen weten feilloos op jouw triggers en pijnpunten te drukken als leerkracht/professional. Door goed zicht te hebben op jouw eigen onzichtbare koffer, ben je in staat in het contact met de leerling te voelen en te zien welke triggers en welk gedrag bij de leerling horen en welke bij jou. In het maken en het je bewust zijn van de keuze tussen zelf getriggerd worden en dat wat de leerling nodig heeft op dat moment, huist de professionaliteit van ons team.

Een gevoel van saamhorigheid
Het team heeft veel zelf ontwikkeld ten aanzien van de traumasensitieve cultuur, daar ligt ook de kracht van dit team. Juist doordat iedereen meewerkt aan de doorontwikkeling wordt het samen gedragen. Zo is bijvoorbeeld het herstelplan ontwikkeld. Het geeft kinderen de mogelijkheid te kiezen voor een time-in in de eigen klas (stap 1). Hierna is een time-out mogelijk in de buurklas (stap 2). Uiteindelijk is een time-out in de achterwacht (stap 3) waar een vaste medewerker dagelijks een leerling ontvangt. PBS (Positive Behavior Support)is nieuw leven ingeblazen. Daar waar een leerling kon sparen voor een individuele beloning, wordt er gespaard voor een groepsbeloning waar iedereen van kan profiteren. Het vraagt meer om samenwerking tussen de leerlingen en geeft een gevoel van samenhorigheid. Onze toepasselijke mascotte Stekkie het stokstaartje staat hierin centraal en wordt gebruikt in de pictogrammen met de gedragsverwachtingen.

Een school blijft altijd in ontwikkeling
In de klas wordt gewerkt met de nieuwe doelencirkel, waar dezelfde warme pastelkleuren terug te zien zijn zoals in de school en waarbij de leerling mede-eigenaar wordt van zijn leerproces. Dat een school altijd in ontwikkeling blijft, is een feit. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een groeimap speciaal voor onze leerlingen, waarbij zij meer inzicht krijgen in hun eigen gedrag en talenten en het eigenaarschap daarvan. Ook wordt er hard gewerkt aan de dynamische schooldag, want stap-voor-stap zijn we al af van het klassieke stil moeten blijven zitten gedurende een lesdag.

Het is goed dat het regelmatig wordt afgewisseld met beweegmomentjes, een rekenles kan heus wel lekker tussen de bomen op het groene schoolplein plaatsvinden.