Emotie en gewetensvorming

Emotie en gewetensvorming

Productgroep Jeugddelinquentie en gewetensontwikkeling
Leonie F. le Sage Hedy Stegge | 2006 | 9789066657786
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

In theorieën over en onderzoek naar de gewetensvorming spelen zowel cognities als emoties een belangrijke rol. In cognitieve benaderingen van het geweten (met als belangrijkste vertegenwoordigers Piaget en Kohlberg) wordt het vermogen om moreel relevante informatie adequaat te verwerken in een moreel oordeel centraal gesteld. Affectieve benaderingen leggen de nadruk op het vermogen om met gepaste emoties te reageren op (dreigende) normoverschrijdingen. In deze bijdrage staat de relatie tussen emotie en gewetensvorming centraal. Beargumenteerd zal worden 1) dat (im)moreel gedrag in belangrijke mate wordt gestuurd door emoties, 2) dat deze emotionele processen deels bewust, deels onbewust verlopen, en 3) dat dit consequenties heeft voor de wijze waarop invloed kan worden uitgeoefend op de gewetensontwikkeling. 

Emoties en (im)moreel gedrag
Hedendaagse emotietheorieën hanteren een functionalistisch perspectief en leggen de nadruk op de adaptieve waarde van emoties. Emoties zijn nuttig, omdat zij het individu in staat stellen zich aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving (o.a. Frijda, 1986; Levenson, 1999). Het emotionele systeem heeft een signalerende taak en is als zodanig voortdurend actief. Het attendeert het individu op voor hem of haar relevante situaties: situaties waarin sprake is van een match of mismatch tussen hetgeen er gebeurt en wat de persoon nastreeft voor zichzelf en in relaties met anderen.