Het beslissende boek: Führen oder Wachsenlassen

Het beslissende boek: Führen oder Wachsenlassen

Productgroep PIP 82 - 2014
Wilna Meijer | 2014
2,90

Omschrijving

Er zijn boeken die zo’n diepe indruk maken dat je er weken niet van loskomt. er zijn boeken die je een wereld intrekken waarvan je het bestaan niet eens vermoedde. er zijn boeken die een inzicht aandragen dat je leven verandert. In de rubriek ‘Het beslissende boek’ vertelt een pedagoog over een boek dat voor hem of haar van grote betekenis is geweest. de auteur gaat terug naar de tijd van die eerste lezing, maar gaat ook na welke sensatie het boek bij herlezing nu nog oproept.

de toekomst moet worden opengelaten voor de nieuwe generatie, omdat het hun toekomst is waaraan zij vorm zullen moeten geven onder eigen verantwoordelijkheid. dit is volgens litt ‘Wachsenlassen’ in de goede zin: de toekomst openlaten. en ‘Führen’ in de goede zin kan alleen maar ‘einführen’ zijn: de nieuwe generatie inleiden in de bestaande, vanuit het verleden overgeleverde en in het heden geleefde cultuur. de opvoeder is niet meer en niet minder dan een middelaar die deze cultuur en de kinderen van deze nieuwe generatie bij elkaar brengt. Zo wordt de cultuur doorgegeven en kunnen de kinderen zich aan de cultuur vormen. Wat in de toekomst zal voortko￾men uit deze dialectiek of wisselwerking tussen kind en cultuur, is niet de verantwoordelijkheid van de volwassenen van nu, maar 
van de toekomstige volwassenen.