Het plein als thermometer van de buurt

Het plein als thermometer van de buurt

Productgroep Ouderschapskennis 2004-1
3,90

Omschrijving

Op 28 pleinen in Rotterdam en 180 pleinen in andere steden staat een grote, degelijke, mooi uitgevoerde container. Als de deur open gaat, komen kinderen uit de buurt speelgoed lenen. De speelgoedcontainer maakt van het plein het middelpunt van de buurt: daar treffen kinderen van allerlei leeftijden elkaar (én hun ouders). De container heet Duimdrop en de bedenker ervan is Ton Huiskens. Met hem sprak ik over zijn werk als ondernemer, zijn zorgen over de multiculturele samenleving, en de vraag waar de verantwoordelijkheid van ouders ophoudt en die van de samenleving begint.

Inleiding: niet pamperen maar scherp houden

Je bent sociaal ondernemer

Ik ben gewoon ondernemer. Ik ben directeur/eigenaar van Huiskens, Kaygun en Partners BV en directeur en mede-eigenaar van Werken aan de Stad BV. Wij richten ons op wijken en buurten en op de gemeenschappen daarbinnen. We ontwikkelen allerlei producten en Duimdrop is er een van. Zo zorgen we in opdracht van woningbouwverenigingen dat alles wat in de omgeving van wooncomplexen plaatsvindt op een beetje ordentelijke manier bij de huurder komt. Dat heet ‘floormanagement’. We hebben een werkmodel ontwikkeld waarin we dwars door de lijnorganisatie van die woningbouwvereniging gaan en iedereen aan het werk zetten, samen met de gemeentelijke afdelingen die daar ook nog wat over te zeggen hebben. En we spreken de bewoners aan; ze hoeven niet gepamperd te worden. Het motto is: ‘Dames en heren, het wordt beter als u er zelf wat aan doet.’ We scholen en trainen mensen, en houden ze scherp, ook naderhand. En daarnaast worden hier ondernemersraden geschoold en ontwikkelen we projecten voor jeugd die niet naar school wil.