Memoriseren in het (islamitisch) onderwijs in 20e eeuws Marokko

Memoriseren in het (islamitisch) onderwijs in 20e eeuws Marokko

Productgroep Opvoeding: een (on)persoonlijke aangelegenheid?
3,90
Abonneeprijs: 1,56

Omschrijving

Mijn onderzoek naar islamitische en westerse pedagogische perspectieven op algemeen onderwijs bracht herhaalde keren de dichotomie van ‘islam versus het westen’ aan het licht die ook uit het Nederlandse publieke debat over ‘de islam’ maar al te vertrouwd is (Meijer, 1999, 2000). Van uitwisseling tussen de twee perspectieven komt vooralsnog weinig terecht; wederzijdse uitsluiting lijkt veeleer de regel. Dat kan voor een pluralistische samenleving, die cultureel verschil enerzijds accepteert maar het anderzijds van interculturele interactie moet hebben, moeilijk het laatste woord zijn. Historisch en cultureelantropologisch onderzoek naar islam en onderwijs biedt openingen voor uitwisseling tussen islamitische en westerse pedagogische perspectieven. Oog voor nuance kan helpen de polarisering van het debat te boven te komen. Hier wil ik de rol van het memoriseren in het traditionele islamitische onderwijs onder de loep nemen, waarbij psychologisch en cultureel-antropologisch onderzoek naar onderwijs en geletterdheid in Marokko mijn bron vormen. Vanuit westers perspectief is memoriseren vaak als tegendeel van geletterdheid gezien.