Onderzoek - Een hbo-pedagoog op de basisschool

Onderzoek - Een hbo-pedagoog op de basisschool

Productgroep PIP 141
3,90
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Leerkrachten ervaren een groeiende ondersteuningsbehoefte bij leerlingen. Dit vraagt meer aandacht van leerkrachten, terwijl de verwachtingen vaak al torenhoog zijn, bij voorbeeld wat het bieden van gelijke kansen betreft. In Zeeuws-Vlaanderen wordt verkend of en hoe de inzet van hbo-pedagogen in de klas positief kan bij dragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Dit artikel biedt een inkijkje in de zoektocht naar deze interdisciplinaire samenwerking tussen leerkrachten en hbo-pedagogen (in opleiding).

Leerkrachten in het regulier basisonderwijs staan voor grote uitdagingen: passend onderwijs veronderstelt dat meer leerlingen in hun extra ondersteuningsbehoeften worden ondersteund (Inspectie van het Onderwijs, 2023). Leerkrachten voelen zich echter vaak niet toegerust om passende begeleiding te bieden, en preventief handelen vraagt om meer interdisciplinariteit in basisschoolteams (Van der Grinten & Bomhof, 2020). Bovendien is de werkdruk hoog door het aanhoudende lerarentekort en ziekteverzuim (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2023). Leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders van Elevantio, een schoolbestuur met 38 veelal kleine scholen in Zeeuws-Vlaanderen, staan ook voor de uitdagingen rondom de toenemende vraag naar zorg voor en ondersteuning van hun leerlingen. Om deze uitdagingen duurzaam te kunnen aanpakken heeft Elevantio de samenwerking gezocht met het lectoraat Excellence and Innovation in Education van HZ University of Applied Sciences in Vlissingen. Aansluitend op de adviezen uit de Evaluatie Passend Onderwijs deel III (Van der Grinten & Bomhof, 2020) onderzoeken ze samen met docent-onderzoekers (Pabo en Pedagogiek) of de inzet van hbo-pedagogen in scholen een oplossing kan zijn voor de genoemde uitdagingen, zodat leerkrachten hun vak kunnen uitoefenen en leerlingen beter tot leren en ontwikkelen kunnen komen.

De introductie van hbo-pedagogen op basisscholen 
In de Evaluatie Passend Onderwijs deel III wordt geadviseerd verder te verkennen hoe hbo-pedagogen in het primair onderwijs kunnen bij dragen aan bovengenoemde uitdagingen. Hbo-pedagogen, tijdens hun vierjarige bacheloropleiding opgeleid tot jeugdspecialist, brengen specifieke competenties de school in. Voornamelijk hun expertise op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het omgaan met uitdagend gedrag is een verrijking op de expertise van leerkrachten. Daarnaast zouden leerkrachten en hbo-pedagogen door interdisciplinaire samenwerking beter tegemoet kunnen komen aan de diverse ontwikkelingsbehoeften van leerlingen. Het bundelen en benutten van expertises van beide beroepsgroepen kan op langere termijn een waardevolle bij drage leveren aan het creëren van kansengelijkheid voor leerlingen, ongeacht hun achtergrond.