Opgroeien in de complexe werkelijkheid.

Opgroeien in de complexe werkelijkheid.

Gratis

Omschrijving

Hoewel ideeën over de opvoeding van kinderen zo oud zijn als de beschaving zelf, ontstond de pedagogiek als aparte academische discipline in Nederland honderd jaar geleden
met de benoeming van Rommert Casimir (1877-1957) als eerste hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Leiden. als eerste hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Leiden in 1918. Het ontstaan van de pedagogiek als aparte discipline is indirect een gevolg van de ‘ontdekking van het kind’
Het bleef niet bij die benoeming, want snel volgden benoemingen van Phillip Kohnstamm, Jan Waterink, Johannes Hoogveld en Jan Gunning. Laatstgenoemde was al sinds 1900 als privaatdocent pedagogiek aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam verbonden. Casimir was dus formeel de eerste hoogleraar; Kohnstamm zou veruit de meest invloedrijke worden (zie verder). Het ontstaan van de pedagogiek als aparte discipline is indirect een gevolg van de ‘ontdekking van het kind’ (cf. Ariès, 1962) door het werk van de Franse filosoof Jean-Jacques Rousseau, die in de achttiende eeuw als eerste de eigenheid van het kind benadrukte (Van der Horst et al., 2016). Vanuit het gedachtegoed van Rousseau ontstond aan het eind van de negentiende eeuw bijvoorbeeld de Reformbeweging waarin, met name in het onderwijs, de kindgerichtheid en de uniciteit van het kind sterk terugkwamen. Zo kan ook het ontstaan van de pedagogiek als academisch discipline worden gezien als een behoefte om de ontwikkeling van kinderen te begrijpen en hen te begeleiden tot goed functionerende volwassenen.